Ministrul Educației a semnat noile planuri-cadru pentru liceu
Ministrul Educației, Daniel David, a semnat recent ordinul pentru aprobarea noilor planuri-cadru destinate învățământului liceal cu frecvență la zi. Acest document a primit avizul Comisiei de Dialog Social și a fost validat de comisia de specialitate, urmând să fie publicat în Monitorul Oficial.
Daniel David a subliniat necesitatea actualizării planurilor-cadru, menționând că învățământul liceal se confruntă cu conținuturi și metode de predare învechite. „Avem la nivel liceal conținuturi și manuale depășite de vremuri, iar metodele de predare nu au fost îmbogățite semnificativ cu noile evoluții tehnologice și didactice”, a declarat ministrul.
Schimbările în programă
Noile planuri-cadru sunt rezultatul unei integrări a sugestiilor primite în urma dezbaterilor naționale din perioada februarie-martie 2025. Ministrul consideră că este esențial să finalizeze acest demers început public. El a afirmat: „Este normal ca eu să-l închei, un eventual alt ministru având posibilitatea să le păstreze sau să le modifice”.
Printre direcțiile principale de schimbare se numără menținerea unui echilibru între discipline pentru a asigura formarea eficientă a competențelor cheie. De asemenea, a fost subliniată importanța armoniei între științe și religie, precum și între disciplinele culturale și cele pregătitoare pentru viață.
Un aspect notabil este revenirea unor materii, precum gramatica, istoria și geografia, în curriculumul liceal. Ministrul a precizat că, după mulți ani, aceste discipline se reîntorc în trunchiul comun, cu un număr crescut de ore dedicate acestora, axat pe cultura națională.
Competențele-cheie urmărite
În ceea ce privește educația economică, aceasta va include educația antreprenorială integrată cu disciplina obligatorie de economie. De asemenea, se vor introduce unități de învățare explicite în disciplina de consiliere și orientare.
Obiectivul noilor planuri-cadru este ca absolvenții să poată accesa niveluri corespunzătoare de calificare după clasa a XI-a și la finalizarea liceului. Ministerul urmărește să încurajeze o înțelegere profundă a procesului de generare științifică a cunoștințelor, ca antidot la pseudoștiință.
Ministrul a asigurat că „nicio disciplină nu a pierdut nimic, niciuneia nu i s-au tăiat orele!” în filiera teoretică, iar în unele cazuri, orele au fost descentralizate la decizia școlii și a elevilor.
În următoarea perioadă, se preconizează implementarea a trei etape, incluzând consolidarea competențelor, activități remediale și extinderea cunoștințelor dobândite pentru utilizarea lor în viața cotidiană.
Ministrul Educației a semnat noile planuri-cadru pentru liceu
Ministrul Educației a aprobat noile planuri-cadru pentru liceu, care vor aduce schimbări semnificative în programa școlară. Aceste planuri includ integrarea versiunilor clasice cu cele digitalizate, precum activități interactive online, gaming și inteligență artificială.
Implementarea reformei educaționale
Profesorii vor fi invitați să participe la programe de formare, astfel încât să poată implementa eficient noul model curricular. Conform declarațiilor lui Daniel David, prima generație de elevi care va beneficia de această reformă educațională va fi cea din clasa a IX-a, începând cu anul școlar 2026-2027. Implementarea se va desfășura gradual, având ca scop principal îmbunătățirea performanței educaționale, reducerea analfabetismului funcțional și a abandonului școlar, cu rezultate vizibile în următorii cinci ani.