Miturile „raiului” comunist: Educația, sănătatea și siguranța cetățeanului pe vremea lui Ceaușescu
Aproape 36 de ani au trecut de la căderea Regimului Ceaușescu, dar paradoxal, ideea că în comunism „era mai bine” a câștigat popularitate în rândul românilor. Această percepție se formează, de multe ori, din povești și frustrări legate de situația economică actuală.
Un sondaj publicat pe 22 iulie arată că mai mult de jumătate dintre români consideră că regimul comunist a avut un impact pozitiv asupra țării, iar 44% dintre respondenți susțin că „înainte se trăia mai bine”. Susținătorii acestei idei invocă argumente precum reducerea corupției, grija statului față de cetățeni, funcționarea mai bună a instituțiilor și o producție economică superioară.
În cadrul primului episod din seria „Miturile „raiului” comunist”, Digi24.ro a discutat cu istoricii Mădălin Hodor și Cosmin Popa, precum și cu sociologii Gelu Duminică și Bogdan Voicu, pentru a analiza dacă într-adevăr s-au întâmplat lucruri benefice în perioada comunistă, în special în domeniile educației, sănătății și siguranței publice.
Educația și sănătatea în comunism
Mădălin Hodor, istoric, afirmă că nu există dovezi clare ale unor realizări pozitive în perioada comunistă. El subliniază că regimul a fost unul de natură criminală, bazat pe represiune și frică. Hodor afirmă că „toată lumea are o memorie subiectivă” în această privință și că regimul a creat o societate divizată și aspră, în care cetățenii erau constrânși să rămână în țară și să trăiască sub o permanentă amenințare.
Siguranța cetățeanului în perioada comunistă
Cosmin Popa, alt istoric, contrazice ideea că siguranța publică era mai mare în comunism. El explică faptul că incidentele de stradă erau mai puțin cunoscute și că regimul se străduia să nu disemineze informații care ar putea submina încrederea în instituțiile de ordine publică. Deși era o aparență de siguranță, aceasta era menținută prin control strict și cenzură.
În concluzie, discuțiile din cadrul acestui episod aduc în prim-plan o analiză critică a miturilor legate de comunism, evidențiind că percepțiile actuale sunt adesea influențate de nostalgia și frustrările contemporane, mai degrabă decât de realitățile istorice.
Miturile „raiului” comunist: Educația, sănătatea și siguranța cetățeanului sub Nicolae Ceaușescu
În perioada regimului comunist, percepția asupra siguranței publice era una distorsionată. Sociologul Bogdan Voicu subliniază că, deși statele totalitare pot părea mai sigure datorită absenței libertăților, realitatea era diferită. Acesta afirmă că, de fapt, criminalitatea nu era mai mică în comunism, ci pur și simplu nu era raportată. „În perioada comunistă, criminalitatea nu era mai mică. Doar că nu se scria. Propaganda interzicea astfel de lucruri”, explică Voicu. De asemenea, Mădălin Hodor, istoric, adaugă că regimul de teroare oferea un control mai mare asupra cetățenilor, dar acest control nu se traducea într-o reală siguranță. Teroarea resimțită de populație era evidentă, mai ales în momentele în care Ceaușescu emitea decrete de amnistie, eliberând din închisori numeroși infractori, ceea ce ducea la o creștere a infracționalității.
Educația sub regimul comunist
În ceea ce privește educația, istoricul Mădălin Hodor menționează că școlile erau supraaglomerate și că elevii învățau în condiții precare. „Se lucra în două schimburi, erau copii care învățau dimineața și copii care veneau după-masa”, descrie el, subliniind calitatea slabă a educației. Deși România comunistă a reușit să reducă semnificativ numărul analfabeților, majoritatea elevilor aveau acces la un sistem educațional de proastă calitate.
Astfel, miturile despre „raiul” comunist se dovedește a fi mai degrabă iluzii, în contrast cu realitatea crudă a educației, sănătății și siguranței cetățenului în perioada lui Nicolae Ceaușescu.
Miturile „raiului” comunist: educația, sănătatea și siguranța cetățeanului în vremea lui Nicolae Ceaușescu
Deși se vehiculează ideea unui sistem educațional performant în perioada comunistă, realitatea din România a fost una diferită. Analfabetismul funcțional era o problemă, iar educația, așa cum a fost concepută în a doua jumătate a secolului XIX, nu a fost niciodată de calitate superioară. În trecut, copiii din clasele sociale privilegiate căutau educație în capitalele europene precum Paris, Berlin sau Viena, având în vedere că în țară nu existau suficiente resurse și profesori competenți. Această situație a dus la o dependență de meditații și șpăgi pentru obținerea unor note bune, un fenomen care a persistat și în epoca comunistă.
Potrivit lui Cosmin Popa, istoric, educația din România comunistă era organizată pentru a îndeplini scopuri politice și economice ale regimului, dar conținutul său rămânea în urmă față de alte țări, inclusiv cele socialiste. Așadar, percepția că sistemul educațional era de calitate superioară este, de fapt, o înfrumusețare retroactivă a unei realități inexistente.
Accesul la sănătate în perioada comunistă
În ceea ce privește sănătatea, Mădălin Hodor subliniază că accesul la servicii medicale era, teoretic, generalizat; totuși, condițiile din spitale erau precare. Pacienții nu găseau medicamente esențiale, precum Paracetamolul, iar lipsa curentului electric afecta grav îngrijirea medicală, rezultând în situații tragice. Astfel, instituțiile de sănătate din acea perioadă erau, de fapt, clădiri care ofereau servicii de sănătate foarte limitate.
În concluzie, atât educația, cât și sănătatea în România comunistă erau caracterizate de lipsuri și de o calitate îndoielnică, contrar miturilor care susțin că aceste aspecte erau gestionate mai bine decât în prezent.
Miturile „raiului” comunist: educația, sănătatea și siguranța cetățeanului în vremea lui Nicolae Ceaușescu
În perioada comunistă, accesul la serviciile de sănătate era extrem de limitat, iar cetățenii nu beneficiau de opțiuni precum spitalele private. Gelu Duminică, sociolog, subliniază că realitatea era una dură: „Aveam mortalitate infantilă de 17%, adică 17 copii dintre 100 mureau în prima lună de viață. Rândurile la policlinică erau lungi, iar mulți pacienți sufereau din cauza lipsei de resurse.”
Mădălin Hodor, istoric, adaugă că „statul simula că are grijă de cetățean, dar în realitate nu avea nicio grijă față de acesta.” Regimul comunist era caracterizat de o formă de aristrocrație de castă, în care liderii și securitatea trăiau în condiții deosebite, în timp ce majoritatea românilor se confruntau cu dificultăți majore în accesarea hranei și a salariilor.
Contrar narațiunii oficiale, care susținea că statul avea grijă de oameni, realitatea era că „singura grijă era pentru cei care conduceau partidul, restul nu contau.” Deși se spunea că statul oferă locuri de muncă și locuințe, aceste beneficii erau departe de a fi echitabile. În perioada târzie a comunismului, aceste promisiuni nu mai erau valabile, iar condițiile de muncă erau adesea precare.
Astfel, miturile legate de un „rai” comunist sunt demontate de realitățile dure ale vremii, care ilustrează o societate în care cei mai mulți cetățeni trăiau în condiții de subzistență, fără a beneficia de asigurări reale de sănătate și siguranță.