Licitația pentru modernizarea canalelor a fost anulată
Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile a decis anularea unei licitații estimată la 1,209 miliarde de lei, fără TVA, destinată lucrărilor necesare siguranței navigației pe Canalul Dunăre-Marea Neagră și Canalul Poarta Albă – Midia-Năvodari.
La această procedură, care a avut loc în octombrie 2024, s-au înscris asocierile formate din Frasinul (lider), Laurențiu H, Austro Someș Trading, Aquaproiect și Aqua Prociv Proiect, precum și Maristar Com (lider), Solis Via, E-One Holdings și Automagistral-Pivden. Investiția era planificată să fie finanțată din fonduri europene prin Programul Transport.
Contractul urma să se desfășoare pe o durată de 11 luni pentru etapa de proiectare, urmată de 60 de luni pentru execuția lucrărilor.
Canalul Dunăre-Marea Neagră, inaugurat în 1984, are o lungime de 64 de kilometri, în timp ce Canalul Poarta Albă – Midia-Năvodari, deschis în 1987, măsoară 27 km. Ambele canale sunt vitale pentru transportul de mărfuri, printre care produse de balastieră și carieră, cereale și materiale de construcții.
Ministerul Transporturilor a subliniat că, deși canalele au fost inaugurate cu decenii în urmă, nu toate lucrările din proiectele inițiale au fost finalizate, iar unele au suferit degradări. De asemenea, contractul nu include lucrări la porturi și ecluze, iar mai multe proiecte au fost abandonate sau întârziate în trecut.
Modernizarea canalelor Dunăre-Marea Neagră și Poarta Albă – Midia-Năvodari
Proiectul de modernizare a canalelor Dunăre-Marea Neagră și Poarta Albă-Midia-Năvodari a fost estimat la o valoare de peste 1,2 miliarde de lei, dar licitația pentru acest proiect a fost anulată.
Conform studiului de fezabilitate realizat în 2022 de AquaProiect, inițiativa vizează creșterea siguranței navigației, stabilizarea versanților și malurilor canalelor, precum și sporirea vitezei de navigație fără a afecta structura malurilor. Proiectul include, de asemenea, elaborarea expertizelor tehnice pentru construcțiile și amenajările hidrotehnice, drumurile și podurile din zonă.
În cadrul acestui proiect, au fost efectuate studii batimetrice, geotehnice și analize de stabilitate a malurilor pentru ambele canale. Toate avizele necesare au fost obținute prin Certificatul de urbanism de la instituțiile competente.