Racheta New Glenn a lui Jeff Bezos a fost lansată cu succes în spațiu
Racheta New Glenn a companiei Blue Origin, fondată de Jeff Bezos, a decolat din Florida joi dimineață, marcând prima sa misiune în spațiu. Aceasta reprezintă un pas important pentru Blue Origin în competiția cu SpaceX-ul lui Elon Musk în domeniul lansărilor de sateliți, conform unei relatări Reuters.
Cu o înălțime de 30 de etaje și o primă treaptă reutilizabilă, New Glenn a fost lansată la ora locală 2 a.m. ET (09:00, ora României) de pe rampa dedicată de la Stația Forțelor Spațiale de la Cape Canaveral. La a doua încercare de decolare din această săptămână, cele șapte motoare ale rachetei au produs un zgomot puternic, fiind auzite pe o distanță mare, sub un cer înnorat.
Aplauzele angajaților de la sediul companiei din Kent, Washington, și de la fabrica din Cape Canaveral au umplut atmosfera atunci când Ariane Cornell, vicepreședintele Blue Origin, a anunțat că a doua treaptă a rachetei a ajuns pe orbită, atingând astfel un obiectiv așteptat. „Ne-am atins obiectivul cheie, critic, numărul unu, am ajuns pe orbită în siguranță”, a declarat Cornell în cadrul unei transmisiuni live.
Deși misiunea a fost un succes în ceea ce privește atingerea orbitei, racheta a întâmpinat dificultăți în ceea ce privește aterizarea primei etaje. Aceasta trebuia să aterizeze pe o barjă din Oceanul Atlantic, dar nu a reușit, iar telemetria a fost pierdută la câteva minute după decolare.
Acest zbor marchează primul succes al Blue Origin pe orbită în cei 25 de ani de la înființarea companiei de către Bezos și este rezultatul unui parcurs de dezvoltare care a durat un deceniu și a costat miliarde de dolari.
Momentul lansării rachetei New Glenn
Racheta New Glenn, dezvoltată de compania lui Jeff Bezos, a fost lansată cu succes în spațiu, marcând un moment important în programul său de explorare cosmică. CEO-ul Blue Origin, Dave Limp, a fost prezent la eveniment, evidențiind realizarea acestui obiectiv cheie.
Despre racheta New Glenn
New Glenn este considerată mai puternică decât racheta Falcon 9 a SpaceX, având un diametru al compartimentului de sarcină utilă de două ori mai mare, ceea ce îi permite să transporte loturi mai mari de sateliți. Această rachetă va continua cu zeci de misiuni în valoare de sute de milioane de dolari, inclusiv până la 27 de lansări pentru rețeaua de internet prin satelit Kuiper a Amazon.
Competiția în industria spațială
Lansarea New Glenn vine într-un context de intensă competiție în industria spațială, unde SpaceX, condusă de Elon Musk, s-a impus ca un gigant. Racheta Starship, aflată în dezvoltare, ar putea schimba și mai mult regulile jocului, oferind lansări ieftine și reutilizare completă.
Reacții și perspective
Reușita lansării New Glenn îi pune pe Jeff Bezos și Elon Musk în competiție directă în cursa pentru explorarea spațială comercială. Musk a felicitat echipa Blue Origin pentru atingerea orbitei la prima încercare, subliniind spiritul competitiv care caracterizează acest sector în expansiune.