„`html
Strategia de succes a Chinei în domeniul vehiculelor electrice
Andy Palmer, cunoscut ca „nașul vehiculelor electrice”, a oferit un avertisment producătorilor de automobile care consideră că tranziția către vehiculele electrice poate fi amânată în favoarea hibrizilor. Într-un interviu acordat Business Insider, Palmer a menționat că această alegere reprezintă o „treabă prostească” și că riscă să lase companiile occidentale în urmă în fața competitorilor chinezi.
Critica hibrizilor
Palmer, fost CEO al Aston Martin și director de operațiuni la Nissan, a fost un susținător al vehiculului complet electric, având un rol esențial în dezvoltarea Nissan Leaf, prima mașină electrică de masă. El a subliniat că hibrizii sunt o soluție temporară și că amânarea tranziției la vehiculele electrice va face companiile occidentale mai necompetitive. „Hibrizii sunt un drum către iad. Cu cât stai mai mult pe acea tranziție, cu atât mai greu ajungi în noua lume”, a afirmat el.
Ascensiunea brandurilor chinezești
Industria auto a fost profund influențată de ascensiunea brandurilor chinezești precum BYD, care au reușit să cucerească piața locală cu vehicule electrice și hibride de înaltă tehnologie, la prețuri accesibile. Palmer a remarcat că „mașinile chinezești oferă un raport calitate-preț remarcabil” și a evidențiat avansul tehnologic al acestora, în special în ceea ce privește bateriile și software-ul.
Strategia industrială a Chinei
Potrivit lui Palmer, succesul industriei vehiculelor electrice din China se bazează pe o strategie industrială de lungă durată, guvernul chinez investind cel puțin 230 de miliarde de dolari în subvenții pentru producătorii de vehicule electrice din 2009. Această abordare agresivă a permis Chinei să devină un lider pe piața vehiculelor electrice.
„`
Strategia de succes a Chinei în industria vehiculelor electrice
Expertul Palmer subliniază importanța unei strategii industriale solide, afirmând că în ultimele 14 ani, atât SUA, cât și Europa nu au avut o astfel de abordare. Aceasta a permis producătorilor chinezi să își dezvolte rapid capacitățile și să devină lideri pe piața vehiculelor electrice.
Palmer a criticat măsurile protecționiste adoptate de Occident, precum impunerea de tarife, subliniind că aceste acțiuni nu fac decât să „lenevească” industria auto locală și să amplifice decalajul față de competiția chineză. El a sugerat că producătorii auto occidentali ar trebui să se pregătească pentru o concurență acerbă, în special în Europa, unde companii precum BYD și Xpeng își extind ambițiile.
Provocările întâmpinate de producătorii auto japonezi
În contextul creșterii accelerate a gigantilor chinezi în sectorul vehiculelor electrice, Palmer a evidențiat dificultățile întâmpinate de companii japoneze precum Nissan, Toyota și Honda. Acestea se confruntă cu scăderi ale vânzărilor și profitabilității în China, iar Nissan a anunțat concedieri masive de personal.
Palmer a criticat decizia Toyota de a se concentra pe hibrizi, considerând că aceasta a expus industria japoneză într-o poziție vulnerabilă pe piața chineză, care se îndreaptă rapid spre electrificare.
Factorii ce influențează adoptarea vehiculelor electrice
Un alt aspect important discutat de Palmer este reticența consumatorilor de a adopta vehiculele electrice, principala barieră fiind prețul ridicat. El sugerează că pentru a stimula vânzările, prețurile vehiculelor electrice trebuie să se alinieze celor ale vehiculelor cu motoare cu ardere internă.
Palmer a propus, de asemenea, necesitatea dezvoltării unor modele mai accesibile, cu baterii mai mici și autonomie redusă, precum și a unor rețele de încărcare mai extinse, pentru a diminua anxietatea legată de autonomia vehiculelor electrice. Acesta consideră că Occidentul ar trebui să învețe din abordarea Chinei în dezvoltarea unei strategii industriale eficiente.
Strategia de succes a Chinei în industria vehiculelor electrice
China a devenit lider mondial în producția de baterii, un sector esențial pentru industria vehiculelor electrice. Expertul în domeniu, Palmer, a subliniat că, pentru ca producătorii occidentali să recupereze terenul pierdut, ar trebui să adopte strategii similare cu cele ale Chinei. „Dacă Occidentul dorește să-i ajungă din urmă, aș susține copierea chinezilor”, a declarat el.
Palmer a evidențiat că, în prezent, tot lanțul de aprovizionare este dominat de China, adăugând că, chiar și atunci când companiile occidentale își construiesc propriile celule de baterie, acestea depind de mineralele provenite din China. Această situație evidențiază vulnerabilitățile și provocările cu care se confruntă producătorii din Occident în încercarea de a concura în acest domeniu.
Greșelile producătorilor occidentali
Concluzia lui Palmer este că, fără o reformă semnificativă în abordările lor, companiile occidentale riscă să rămână în urma Chinei în domeniul vehiculelor electrice.