Navele de război din „clasa Trump” se confruntă cu un obstacol major: adevărul crud al realității
Planul lui Donald Trump pentru un portavion contravine unor decenii de strategie navală și schimbări tehnologice în SUA. Experții l-au descris ca fiind un „proiect de prestigiu”, un „magnet pentru bombe” și au afirmat că „această navă nu va naviga niciodată”. Chiar dacă ar fi fezabil din punct de vedere tehnic, costul construirii portavionului ar fi excesiv.
Luni, președintele american Donald Trump a dezvăluit planurile pentru un nou portavion „clasa Trump”, declarând că va fi „cel mai rapid, cel mai mare și, de departe, de 100 de ori mai puternic decât orice portavion construit vreodată”. El a lăudat navele ca fiind „unele dintre cele mai letale nave de luptă de suprafață” și a promis că acestea vor „ajuta la menținerea supremației militare americane [și] vor inspira teamă în rândul dușmanilor Americii din întreaga lume”.
Portavioanele sunt învechite
Există o problemă evidentă: portavioanele sunt învechite de decenii. Ultimul a fost construit acum mai bine de 80 de ani, iar Marina SUA a retras ultimele nave din clasa Iowa acum aproape 30 de ani. Portavioanele de aviație și distrugătoarele moderne, înarmate cu rachete de mare distanță, au depășit portavioanele tradiționale.
Experții în apărare subliniază că există discrepanțe între viziunea lui Trump și realitățile războiului naval modern. Mark Cancian, consilier senior la Centrul pentru Studii Strategice și Internaționale (CSIS), a respins ideea, afirmând că „există puțin rost să discutăm, pentru că această navă nu va naviga niciodată”. El a argumentat că programul ar dura prea mult pentru proiectare, ar fi prea costisitor și ar contraveni strategiei actuale a Marinei SUA.
Critici asupra propunerii
Bernard Loo, cercetător senior la Școala de Studii Internaționale S. Rajaratnam din Singapore, a descris propunerea drept „un proiect de prestigiu mai mult decât orice altceva”, comparând-o cu super-portavioanele japoneze din Al Doilea Război Mondial, Yamato și Musashi, care au fost scufundate de avioane de pe portavioane înainte de a juca un rol semnificativ în luptă.
Bryan Clark, cercetător senior la Hudson Institute, a sugerat că Trump ar putea fi atras de puterea simbolică a portavioanelor, care au fost cele mai vizibile simboluri ale forței navale pe parcursul unei mari părți a secolului XX. Portavioanele au participat la luptă ultima dată în 1991.
Vulnerabilitățile portavionului „clasa Trump”
Portavionul „clasa Trump” va fi echipat cu o varietate de arme, inclusiv tunuri convenționale, rachete, tunuri electromagnetice și arme bazate pe laser. Chiar dacă este catalogat ca portavion, va funcționa practic ca un distrugător mare. Cancian a argumentat că un astfel de design contravine modelului Marinei de operațiuni distribuite, care urmărește reducerea vulnerabilității prin răspândirea puterii de foc.
Costul, obstacolul decisiv
Chiar dacă portavionul ar fi fezabil din punct de vedere tehnic, analiștii subliniază că costul ar fi un obstacol decisiv. Programele de arme americane depășesc frecvent termenele și bugetele. Distrugătoarele din clasa Zumwalt au fost reduse de la 32 la trei nave din cauza costurilor în creștere, iar fregata din clasa Constellation a fost anulată din cauza problemelor de design și a forței de muncă.
Clark estimează că portavionul „clasa Trump” ar costa de două până la trei ori mai mult decât distrugătoarele actuale, ceea ce înseamnă că un singur portavion ar putea costa peste 8 miliarde de dolari. Costurile de personal și întreținere vor pune presiune suplimentară asupra unui buget deja tensionat al Marinei. Loo a numit decizia o greșeală strategică, considerând-o o formă de aroganță strategică.