Noi reguli privind impozitarea grupurilor de afaceri
Ministerul Finanțelor a elaborat un proiect de ordonanță care transpune norme OCDE referitoare la asigurarea unui nivel minim global de impozitare pentru grupurile de întreprinderi cu o cifră de afaceri consolidată de peste 750 milioane de euro. Aceasta se aplică atât grupurilor naționale, cât și celor multinaționale, care îndeplinesc această condiție în cel puțin doi ani din cei patru anteriori anului de referință.
Conform noilor reglementări, nivelul minim de impozitare pentru aceste companii a fost stabilit la 15%, comparativ cu impozitul pe profit din România, care este de 16%.
Modificări aduse legislației existente
Proiectul modifică Legea privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare a grupurilor de întreprinderi, urmărind să adapteze reglementările la cadrul stabilit de Directiva UE 2022/2523. Aceste modificări sunt bazate pe standardele OCDE publicate după adoptarea directivei, asigurându-se astfel compatibilitatea cu regulile model stabilite.
Printre modificările propuse se numără definirea creditului fiscal transferabil tranzacționabil, care permite titularului să reducă obligația de plată a impozitului. Regimul fiscal al acestor credite este similar cu cel al creditelor fiscale rambursabile calificative. De asemenea, se va schimba denumirea „impozitul suplimentar național” în „profitul excedentar național” pentru a reflecta mai bine reglementările contabile aplicabile.
În plus, se va asigura transparența în respectarea cerințelor pentru impozitul suplimentar național, astfel încât acesta să nu fie calculat la nivelul societății-mamă finale, prin eliminarea referințelor la standardele contabile internaționale.
Noi reguli pentru impozitarea grupurilor cu afaceri mari
Uniunea Europeană a adoptat recent un proiect de reglementare care transpune normele OCDE privind asigurarea unui nivel minim global de impozitare pentru grupurile de afaceri cu venituri de peste 750 milioane de euro. Aceste reglementări se concentrează pe stabilirea unor standarde clare de impozitare, care să asigure o contribuție fiscală echitabilă din partea entităților mari.
Componentele cheie ale noilor reglementări
Printre principalele măsuri incluse în proiect se numără:
- Completarea formulei de calcul a impozitului suplimentar național, prin introducerea unui impozit adițional bazat pe regulile fiscale specifice.
- Reformularea opțiunii de calcul a impozitului suplimentar național pentru entitățile care utilizează o monedă diferită față de cea locală.
- Stabilirea unor reguli care permit entităților constitutive din România să calculeze și să prezinte impozitele amânate în conformitate cu reglementările contabile europene.
- Completarea regulilor fiscale pentru operațiunile de reducere a capitalului propriu, în conformitate cu cerințele de reglementare prudențială.
- Instituirea unor reguli opționale pentru reportarea cheltuielilor cu impozitele negative suplimentare, permițând astfel o gestionare mai eficientă a impozitelor.
Impactul asupra multinaționalelor
Noile reglementări au un impact semnificativ asupra grupurilor multinaționale, care vor trebui să se conformeze acestor standarde pentru a evita penalizările. De asemenea, se preconizează că aceste măsuri vor încuraja o competiție fiscală mai echitabilă în cadrul pieței interne europene.
Aceste inițiative sunt parte a angajamentului Uniunii Europene de a promova transparența fiscală și de a combate evaziunea fiscală în rândul marilor corporații.
Noi Reguli privind Nivelul Minim Global de Impozitare
Proiectul legislativ propus are ca scop implementarea unor noi reguli pentru asigurarea unui nivel minim global de impozitare pentru grupurile de afaceri ce depășesc 750 milioane de euro. Aceste reglementări sunt menite să transpune norme stabilite de OCDE.
Modificări în Calculul Cotei de Impozitare
Una dintre principalele modificări vizează reformularea modului de calcul al cotei efective de impozitare. Se propune ca impozitul suplimentar să fie calculat pentru entitățile de investiții din România, prin împărțirea impozitelor acoperite ajustate pentru toate aceste entități la o sumă cumulată care reflectă partea alocabilă grupului de întreprinderi multinaționale sau grupului național de mari dimensiuni.
În plus, pentru calculul impozitului suplimentar, se va lua în considerare partea alocabilă în profitul sau pierderea calificată, precum și suma excluderilor profitului pentru activitățile cu substanță economică determinate pentru fiecare entitate de investiții.
Evaluarea și Corelarea Tehnică
Această modificare a fost subliniată în cadrul unei evaluări informale efectuate de reprezentanții Comisiei Europene, care a analizat procesul de transpunere a Directivei (UE) 2022/2523. De asemenea, se propun modificări tehnice suplimentare pentru a corela aceste intervenții, inclusiv aplicarea unui termen de depunere de 18 luni pentru declarația informativă privind impozitul suplimentar și notificările asociate.
Clarificări în Definiția Entităților Locale
Un alt aspect important este eliminarea referinței la statul membru din definiția entității locale desemnată să depună declarația informativă. Se precizează că organul fiscal competent pentru primirea acestei declarații va fi cel din România.