Noul acord între Trump și Boeing
Guvernul Trump a ajuns la o înțelegere cu Boeing, renunțând la urmărirea penală a constructorului de avioane în legătură cu accidentele fatale ale aeronavelor de tip Boeing 737 MAX din 2018 și 2019. Acest acord, conform unui document depus la dosar, reprezintă o evoluție semnificativă pentru compania cu sediul în Arlington, Virginia.
În cazul în care un judecător va valida această înțelegere, Boeing va evita un proces programat să înceapă pe 23 iunie. În cadrul tranzacției, Boeing a recunoscut că a încercat să „obstrucționeze și să împiedice” activitatea Autorității americane de reglementare a Aviației Civile (FAA).
Detalii financiare ale înțelegerii
Boeing va plăti 1,1 miliarde de dolari, dintre care 444,5 milioane vor fi destinate unui fond de despăgubire pentru familiile victimelor, conform unui acord anterior din 2021. Rămânerea sumei include o amendă de 244 de milioane de dolari și 455 de milioane de dolari pentru consolidarea programelor interne de securitate, calitate și conformitate ale companiei.
Contextul accidentelor aviatice
Accidentele implică două avioane Boeing 737 MAX 8: unul aparținând companiei Lion Air, prăbușit în octombrie 2018, și celălalt al Ethiopian Airlines, care s-a prăbușit în 2019. Guvernul american a acuzat Boeing că nu a comunicat FAA detalii tehnice despre software-ul de stabilizare a zborului, MCAS, care a fost identificat ca fiind cauza principală a acestor accidente, împreună cu lipsa de formare adecvată a piloților.
Recent, un judecător federal a respins un document anterior al acordului, ceea ce a dus la presiuni asupra părților pentru a ajunge la un nou consens, culminând cu această înțelegere recentă.
Trump iartă Boeing pentru accidentele fatale din 2018 și 2019
Guvernul american a anunțat că s-a întâlnit, în prealabil, cu familiile victimelor accidentelor aviatice, informându-le despre intențiile sale. În urma acestor întâlniri, rudele și avocații a peste 110 victime au susținut un acord care ar evita un proces, însă alte familii s-au opus, exprimându-și nemulțumirea față de decizia Departamentului Justiției de a nu da Boeing în judecată.
Catherine Berther, o mamă care și-a pierdut fiica în accidentul Ethiopian Airlines, a declarat: „Sunt complet șocată de decizia Departamentului Justiției, în pofida tuturor elementelor pe care le-am prezentat, care arată josnicia și minciunile Boeing.” De asemenea, familiile celor 346 de victime din cele două prăbușiri fatale ale aeronavelor Boeing 737 MAX intenționează să conteste un acord preliminar care ar permite companiei să evite un proces penal.
Avocatul Paul Cassell, care reprezintă familiile, a subliniat că acestea consideră acordul insuficient pentru a trage Boeing la răspundere, referindu-se la acesta ca fiind „cea mai letală crimă corporativă din istoria SUA.” Departamentul Justiției a indicat că nu a luat o decizie finală privind semnarea acordului și că orice decizie va fi luată după consultarea familiilor victimelor.
Acordul propus ar împiedica desfășurarea procesului programat pentru 23 iunie, în care Boeing este acuzată de inducerea în eroare a autorităților de reglementare americane cu privire la un sistem esențial de control al zborului la modelul 737 MAX. O astfel de înțelegere ar permite companiei să evite o condamnare penală, ceea ce ar fi o pierdere semnificativă pentru familiile victimelor, care au cerut cu insistență ca Boeing să fie trasă la răspundere.
„Acest nou acord reprezintă un regres față de vara trecută, când Boeing era pregătită să își recunoască vinovăția. În noua variantă, compania nu mai pledează vinovat,” a spus Cassell. Boeing a refuzat să comenteze situația actuală.
În iulie 2023, Boeing a fost de acord să pledeze vinovată pentru conspirație la fraudă penală și să plătească o amendă de până la 487,2 milioane de dolari, ca urmare a prăbușirilor din Indonezia și Etiopia. Detaliile finale ale unui eventual acord de neurmărire penală nu au fost încă negociate oficial între părți.
Noul scandal legat de Boeing și Trump
Președintele Donald Trump a decis să acorde o amnistie companiei Boeing în urma accidentelor tragice din 2018 și 2019, care au dus la pierderea de vieți omenești. Această decizie vine în contextul unui fond destinat victimelor acestor accidente, care va adăuga o sumă semnificativă la cele 500 de milioane de dolari deja plătite de companie în 2021.
Fondurile vor fi împărțite în mod egal între cei afectați de cele două accidente, subliniind angajamentul continuu al Boeing de a sprijini victimele. Totuși, compania se confruntă cu o monitorizare stringentă din partea Administrației Federale a Aviației (FAA), mai ales după un incident recent în care un avion MAX 9 a suferit o avarie gravă în zbor din cauza lipsei unor șuruburi esențiale.
În urma acestui incident, FAA a impus un plafon de producție de 38 de avioane pe lună, reflectând preocupările legate de siguranța aviației și de gestionarea responsabilă a producției de aeronave de către Boeing.