Peste o treime dintre elevii din România sunt afectaţi de analfabetismul numeric
Peste o treime dintre elevii din România se confruntă cu analfabetismul numeric, conform primului Raport Naţional privind Alfabetizarea Numerică, prezentat de Asociaţia pentru Valori în Educaţie (AVE România) şi Brio. Raportul indică faptul că 36% dintre elevi sunt afectaţi, iar 16% dintre aceştia au dificultăţi semnificative în acest domeniu.
Analizând diferitele cicluri de învăţământ, raportul arată o creştere constantă a analfabetismului numeric: de la o medie de 25% la clasele primare, la 36% la clasele gimnaziale, ajungând la 46% la liceu. De asemenea, se observă că băieţii au un nivel mai bun de funcţionalitate numerică în comparaţie cu fetele, diferenţa menţinându-se constantă de-a lungul ciclurilor şcolare.
Un alt aspect relevat de raport este influenţa mediului de provenienţă asupra analfabetismului numeric. Elevii din mediul rural prezintă cele mai ridicate niveluri, cu 58,16%, în timp ce cei din mediul urban mare au cele mai scăzute procente, de 22,23%. Această disparitate se manifestă încă din ciclul primar, unde analfabetismul numeric este de 42,86% în zona rurală, comparativ cu 15,45% în urbanul mare.
Raportul evidenţiază, de asemenea, o corelaţie strânsă între statutul socio-economic al elevilor şi nivelul lor de funcţionalitate numerică. Elevii cu un statut socioeconomic mai ridicat au cele mai scăzute procente de analfabetism numeric, în timp ce cei din categoriile cu statut mai scăzut se confruntă cu niveluri alarmante în acest domeniu.