Transocean Barents a sosit la Constanţa pentru proiectul Neptun Deep
Unitatea mobilă de foraj offshore semi-submersibilă Transocean Barents, contractată pentru proiectul Neptun Deep, a ajuns la Constanţa, conform anunţului făcut de OMV Petrom. Această sosire reprezintă un moment esenţial în dezvoltarea primului proiect de gaze din zona de apă de mare adâncime din România, realizat în colaborare cu partenerul Romgaz.
Neptun Deep este considerat un proiect strategic atât pentru România, cât şi pentru Uniunea Europeană, având potenţialul de a contribui la independenţa energetică a ţării şi la stimularea creşterii economice. Christina Verchere, CEO-ul OMV Petrom, a subliniat importanţa acestui proiect, afirmând că se concentrează pe finalizarea sa în condiţii de siguranţă şi eficienţă, cu scopul de a începe livrările de gaze în cel mai scurt timp posibil.
Călătoria platformei Transocean Barents
Transocean Barents a ajuns în siguranţă la Constanţa după o călătorie de 18 zile, fiind plecată din Cartagena, Spania, la sfârşitul lunii octombrie. Platforma a trecut pe sub podurile din strâmtoarea Bosfor, o operaţiune care a necesitat rabatarea turlei, un proces considerat o premieră mondială pentru acest tip de platformă.
Înainte de a pleca din Cartagena, unitatea a suferit modificări structurale semnificative pentru a permite această operaţiune. Pregătirea pentru călătoria în Marea Neagră a necesitat aproximativ 750.000 de ore de muncă, desfăşurate pe parcursul a 8 luni.
Pregătiri pentru forajul în Marea Neagră
Cristian Hubati, membru al Directoratului OMV Petrom responsabil cu activitatea de Explorare şi Producţie, a explicat că turla, cu o greutate de aproximativ 220 de tone, a fost rabatată pentru a permite trecerea pe sub poduri. Acum, echipajul va efectua operaţiunea inversă pentru a pregăti echipamentul de foraj, având ca obiectiv demararea operaţiunilor în 2025.
Detalii ale proiectului Neptun Deep
Proiectul Neptun Deep este dezvoltat de OMV Petrom şi Romgaz, fiecare având o cotă de participare de 50%. Investiţiile necesare pentru această fază de dezvoltare se ridică la aproape 4 miliarde de euro, iar producţia totală este estimată la aproximativ 100 de miliarde de metri cubi de gaze naturale, cu primele livrări anticipate în 2027.
După decizia de investiţie din iunie 2023, au fost semnate acorduri cu mari companii internaţionale, iar Transocean Barents a fost contractată pe o perioadă minimă de un an şi jumătate. De asemenea, serviciile integrate de foraj vor fi furnizate de Halliburton România.
Infrastructura necesară pentru dezvoltare
Infrastructura proiectului include 10 sonde, 3 sisteme submarine de producţie, o platformă offshore, conducta principală de gaze către Tuzla, precum şi staţia de măsurare a gazelor. Platforma îşi generează propria energie, funcţionând conform celor mai stricte standarde de siguranţă şi protecţie a mediului.
După sosirea în România, Transocean Barents va trece prin lucrări de pregătire, inclusiv ridicarea turlei şi instalarea echipamentelor de foraj pentru a demara activităţile din cadrul proiectului Neptun Deep.
Primele livrări de gaze naturale programate pentru 2027
Unitatea de gaze naturale a ajuns cu succes în portul Constanţa, marcând un pas important în dezvoltarea infrastructurii energetice. Aceasta a fost transportată pe parcursul unei călătorii de 18 zile, plecând din Cartagena, Spania, la sfârşitul lunii octombrie.
În timpul voiajului, unitatea a traversat strâmtoarea Bosfor, trecând sub podurile acestei importante căi navigabile. Aşteptările sunt mari, iar primele livrări de gaze naturale sunt anticipate pentru anul 2027, ceea ce va avea un impact semnificativ asupra pieţei energetice din regiune.