Primul tren electric construit de polonezi pentru România
Primul tren electric achiziționat de România după o lungă perioadă a fost prezentat recent la Oradea. Acesta a fost construit de un producător polonez conform standardelor moderne și face parte dintr-un lot de 62 de trenuri ce vor circula în țară în următorii ani.
Trenul electric a fost expus într-un terminal intermodal privat din Oradea și, deși a fost adus pe șine în România, linia între Arad și Bihor nu este electrificată. Mihai Barbu, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, a declarat despre acest tren: „Este un tren frumos, confortabil, care oferă o mai mare siguranță călătorilor.”
Bugetul total pentru acest proiect de achiziție a trenurilor electrice se ridică la 1 miliard de euro, cu TVA inclus. Ionuț Săvoiu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, a adăugat că fondurile disponibile pentru investiție sunt în proporție de 82% plus contribuția bugetului de stat.
Trenul dispune de diverse facilități moderne, inclusiv locuri pentru biciclete și cărucioare, toalete moderne și scaune confortabile. Bogdan Băcilă, jurnalist la Digi24, a menționat că acesta are 238 de locuri pe scaune și capacitate pentru 277 de pasageri în picioare, având o viteză maximă de 160 km/h.
Hanna Wisniewska – Sîrbu, reprezentant al producătorului polonez, a subliniat că trenul este ecologic și performant, fiind primul din cele 62 de unități comandate. Se speră ca începând de anul viitor, trenul să înceapă să circule cu pasageri pe rutele din România.
În paralel cu această achiziție, Ministerul Transporturilor derulează și contracte pentru reabilitarea unor locomotive și vagoane existente, utilizând fonduri din PNRR, și investește în modernizarea căii de rulare pentru a permite circulația trenurilor cu viteze de până la 160 km/h.