Problemele Centurii Zalău: o lucrare întârziată și scandaluri
Asociația Pro Infrastructură a tras un semnal de alarmă, afirmând că firma chineză Sinohydro „se chinuie” să finalizeze mini-varianta de ocolire a Zalăului, un proiect care ar fi trebuit să dureze doar doi ani, însă a fost întârziat de aproape patru ani și jumătate. Reprezentanții organizației au precizat că, deși stadiul fizic al lucrărilor este de aproximativ 90%, plățile efectuate au fost doar pentru 60% din proiect.
Contractul a fost semnat pe 31 iulie 2020, cu un ordin de începere emis pe 25 septembrie 2020, incluzând 6 luni de proiectare și 24 de luni pentru execuție. Lucrările au început oficial pe 14 aprilie 2021 și ar fi trebuit să fie finalizate în aprilie 2023 pentru un tronson de doar 5,53 kilometri.
Asociația a criticat mobilizarea „rușinoasă” a lucrărilor, menționând că lipsesc elemente esențiale precum giratoriul din capătul estic și stratul final de asfalt. De asemenea, CNAIR a fost acuzată de ineficiență, nefiind capabilă să ia decizii rapide în ceea ce privește lucrările necesare. „Chinezii se fac că lucrează, statul român că plătește”, au concluzionat reprezentanții asociației, subliniind că, în contextul presiunilor electorale, s-ar putea termina lucrările foarte repede, dar realitatea sugerează o posibilă continuare a șantierului până în 2026.
Criticile la adresa acestui proiect subliniază o rușine internațională pentru România și parteneriatele sale cu companii străine.