Producătorii europeni de vin și băuturi spirtoase cer tarife zero
Producătorii de vin și băuturi spirtoase din Europa își exprimă îngrijorarea cu privire la excluderea sectorului din noul acord comercial dintre SUA și Uniunea Europeană, solicitând includerea acestuia într-un regim tarifar de tip „zero-la-zero”. Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a declarat că acordul-cadru prevede tarife de 15% pentru bunurile europene importate în SUA, dar nu include decizii referitoare la vin și băuturi spirtoase. Se așteaptă ca un acord separat pentru acest sector să fie analizat în săptămânile următoare.
Comité Européen des Entreprises Vins (CEEV), care reprezintă industria vinului din UE, a solicitat includerea sectorului pe lista finală a produselor acoperite de un acord fără tarife. Președinta CEEV, Marzia Varvaglione, a menționat că rezultatul negocierilor privind lista de produse ce ar putea fi incluse în aranjamentul zero-la-zero este așteptat cu mare interes.
În același timp, partea americană susține un acord mutual fără tarife. Chris Swonger, CEO al Distilled Spirits Council din SUA, a exprimat optimism cu privire la revenirea la un regim comercial fără tarife pentru băuturile spirtoase din ambele regiuni.
Conform Eurostat, băuturile alcoolice reprezintă o categorie importantă de export pentru UE către SUA, având o valoare de aproximativ 9 miliarde de euro în 2024. De asemenea, sectorul european al băuturilor a înregistrat vânzări slabe în ultimele trimestre, influențate de tensiunile comerciale și de scăderea consumului post-pandemie.
Impactul tarifelor anterioare, cum ar fi cel de 10% impus de SUA, a dus la o scădere de aproximativ 12% a cifrei de afaceri pentru producătorii de vin europeni, subliniind importanța menținerii unor condiții favorabile pentru comerțul internațional în acest sector.
Producătorii europeni de vin și băuturi spirtoase solicită tarife zero
Producătorii din sectorul vinurilor și băuturilor spirtoase din Europa își exprimă îngrijorarea cu privire la incertitudinile generate de acordul SUA-UE, care nu aduce claritate pentru această industrie. Aceștia cer eliminarea tarifelor pentru a putea concura eficient pe piața americană.
Reacția brandurilor europene
În ciuda provocărilor, unele branduri, precum Moët & Chandon (LVMH), adoptă o strategie flexibilă pentru a face față situației. CEO-ul Sibylle Scherer a subliniat că, de-a lungul celor 280 de ani de existență, compania a învățat să rămână agilă în fața schimbărilor de pe piață.