Proiectul electrificării liniei de cale ferată Constanța – Mangalia s-a blocat
Proiectul de electrificare și modernizare a liniei de cale ferată Constanța – Mangalia, estimat la 1,3 miliarde de lei, s-a oprit înainte de a începe. Prima licitație, demarată în primăvara anului trecut, a fost anulată din cauza depășirii bugetului alocat de către ofertele primite.
Chiar dacă o parte interesată a contestat rezultatul, contestația a fost respinsă pe 21 ianuarie 2025 de Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor. Licitația a rămas anulată, fără reînceperea procedurii până în prezent. CFR SA a anunțat că proiectul se află pe lista de priorități în Programul Investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2021 – 2030.
Pe 19 aprilie 2024, CFR SA a relansat procedura de licitație publică pentru proiectarea și execuția lucrărilor de electrificare a liniei, cu o valoare estimată de 1.317.813,80 lei, fără TVA. Sursa de finanțare era asigurată din fonduri nerambursabile și de la bugetul de stat. Termenul inițial pentru depunerea ofertelor a fost prelungit de mai multe ori, cu ultimele modificări stabilite pe 29 iulie 2024.
În ciuda interesului din partea a două asocieri de firme, procedura de achiziție a fost anulată pe 5 decembrie 2024, deoarece ofertele primite depășeau valoarea estimată a contractului. Ofertele transmise aveau valori de 1.444.227.272,46 lei și 1.494.400.699,42 lei, ceea ce a dus la nemulțumirea uneia dintre asocieri, care a contestat anularea. Aceștia au argumentat că există posibilitatea suplimentării fondurilor și că anularea va afecta negativ proiectul, generând întârzieri și pierderi financiare.
Proiectul electrificării liniei de cale ferată Constanța – Mangalia s-a blocat
Proiectul de electrificare a liniei de cale ferată Constanța – Mangalia a întâmpinat dificultăți majore, având în vedere că licitația a fost anulată, iar investiția este amânată. Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) a respins contestațiile firmelor care solicitau continuarea licitației, afirmând că nu există certitudinea fondurilor necesare. Decizia a fost luată pe 21 ianuarie 2025.
În urma acestei decizii, proiectul pare să fi intrat într-o stare de incertitudine, fără a fi lansată o nouă procedură sau a fi încheiate contracte noi. Astfel, electrificarea liniei de cale ferată rămâne în stand-by, iar CFR SA a menționat că proiectul este inclus în Programul investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport din perioada 2021 – 2030.
În concluzie, călătorii vor trebui să suporte întârzierile și condițiile precare din majoritatea trenurilor, iar finalizarea reabilitării și electrificării liniei de cale ferată Constanța – Mangalia rămâne incertă pentru o perioadă nedeterminată.