Rafinăriile Petromidia Năvodari și Vega Ploiești, parte a grupului Rompetrol, își suspendă activitatea timp de o lună
Rafinăriile Petromidia Năvodari, cea mai mare unitate din România, și Vega Ploiești, ambele parte a grupului Rompetrol, își vor suspenda activitatea timp de 30 de zile în luna februarie, conform unor surse din industria petrolieră. Această oprire vine într-un moment complicat pentru piața locală, având în vedere incertitudinile legate de viitorul rafinăriei Petrotel Lukoil, care are o capacitate de rafinare de 2,5 milioane de tone pe an.
Rafinăria Petrotel Lukoil se confruntă cu amenințări de sancțiuni americane și se află într-un proces de vânzare, având termen limită până la jumătatea lunii ianuarie pentru a găsi un cumpărător. De asemenea, rafinăria a intrat într-un amplu proces de revizie, care fusese programat anterior sancțiunilor, dar nu a fost încă repornită, ceea ce generează incertitudini în legătură cu viitorul acesteia.
În aceste condiții, oprirea rafinăriei Petromidia ar lăsa România cu o singură rafinărie operabilă, Petrobrazi de la Ploiești, deținută de Petrom, cel puțin pentru perioada de 30 de zile. Rompetrol Rafinare, care administrează rafinăriile Petromidia și Vega, este una dintre companiile cele mai afectate de impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA). Deși impozitul va fi înjumătățit anul viitor, compania se confruntă cu o situație dificilă, având în vedere că se aștepta să plătească 120 de milioane de dolari în contul IMCA, la o valoare de 1%.
IMCA afectează întreaga industrie petrolieră, impozitând același litru de combustibil de mai multe ori în diferite etape ale lanțului de distribuție, ceea ce duce la o rată efectivă de impozitare de peste 100%. Rompetrol Rafinare acoperă 46% din capacitatea de rafinare a României și 30% din cererea națională de carburanți, iar discontinuitatea activității companiei ar putea afecta securitatea energetică a țării și stabilitatea financiară.
În plus, costurile legate de achiziționarea certificatelor de carbon și biocomponentelor sunt estimate că vor crește semnificativ în următorii ani, ceea ce va necesita implementarea unor proiecte de reducere a amprentei de carbon. Conform estimărilor, costul achiziționării certificatelor de carbon ar putea ajunge la 70 de milioane de euro anual, iar costul biocomponentelor la 329 de milioane de dolari pe an. Aceasta va impune respectarea unor cerințe de mediu mai stricte în viitor.