Renault și Inteligența Artificială: Transformarea Producției Auto
Una dintre realizările semnificative ale planului Renaulution, implementat de Luca de Meo, este integrarea inteligenței artificiale și digitalizării în toate etapele procesului de dezvoltare, logistică și producție a vehiculelor. O vizită la Technocentre, principalul centru de dezvoltare al grupului Renault din Guyancourt, Franța, a relevat amploarea digitalizării în compania care deține marca Dacia.
În Technocentre, viața unui automobil începe pe computerele inginerilor și designerilor, iar viteza de dezvoltare a crescut de zeci de ori față de acum 10 ani. Înainte de utilizarea inteligenței artificiale și a tehnologiilor avansate, procesul de dezvoltare era lung, durând 2–3 ani până la finalizarea formei definitive a unui model. Acum, datorită digitalizării, Renault poate genera 10 automobile noi pe zi.
Aici, stațiile de lucru ale designerilor beneficiază de instrumente digitale ce accesează o bază de date vastă, inclusiv materiale și texturi, care pot fi testate rapid. „Totul este stocat în cloud, iar viteza de lucru este foarte mare”, afirmă un designer din Technocentre.
De asemenea, Technocentre este esențial în rețeaua de cercetare și dezvoltare a Renault, având peste 9.000 de angajați și fiind baza pentru orice proiect din grup. Digitalizarea profundă a procesului de dezvoltare, inclusiv implementarea inteligenței artificiale, a transformat fundamental modul în care Renault își dezvoltă și produce automobilele.
Controlul prin Satelit al Pieselor
Un alt aspect inovator este controlul prin satelit al pieselor, care asigură o gestionare eficientă și precisă a componentelor. Această abordare permite Renault să optimizeze lanțul de aprovizionare și să reducă timpii de așteptare, având un impact semnificativ asupra eficienței producției.
Prin aceste inovații, Renault nu doar că își propune să depășească concurența chineză, dar și să redefinească standardele din industria auto globală.
Renault și Inteligența Artificială în Industria Auto
Renault își propune să depășească concurența chineză prin utilizarea avansată a inteligenței artificiale în procesul de dezvoltare a vehiculelor. Compania produce acum 10 mașini noi pe zi, datorită digitalizării și tehnologiilor inovatoare integrate în procesele de proiectare.
Simulatoare Unicat și Proces de Proiectare Rapid
Un exemplu remarcabil este utilizarea simulatoarelor de realitate virtuală, care permit designerilor să testeze materiale, comenzi și culori într-un mod extrem de eficient. Așa cum explică Laurens van den Acker, Chief Designer Officer al Renault Group, acest proces este semnificativ mai rapid și mai puțin costisitor comparativ cu metodele tradiționale.
În centrele Renault, echipe internaționale colaborează pentru a crea prototipuri. De exemplu, aplicațiile de design bazate pe AI pot genera concepte de vehicule în câteva secunde, facilitând astfel inovația rapidă în designul automobilelor. Printre acestea se numără Renault Embleme, un prototip de vehicul familial cu propulsie pe hidrogen.
Control prin Satelit al Pieselor
Un alt aspect important al strategiei Renault este controlul prin satelit al pieselor, care asigură o monitorizare constantă a componentelor auto. Această tehnologie contribuie la eficiența operațională și la îmbunătățirea calității produselor oferite consumatorilor.
Prin aceste inovații, Renault nu doar că îmbunătățește procesul de producție, dar își consolidează și poziția pe piața globală, având un avantaj competitiv față de rivalii săi.
Renault și Inteligența Artificială în Industria Auto
Renault a adoptat tehnologii avansate de simulare pentru a-și îmbunătăți procesele de dezvoltare a vehiculelor, reușind să reducă costurile de dezvoltare cu 53% față de 2019 și să scadă timpul necesar pentru dezvoltarea unui vehicul cu 25% în această fază. Aceste simulatoare, atât virtuale cât și reale, oferă o simulare imersivă extrem de utilă, permițând testarea vehiculelor în condiții care reproduc traficul real.
La centrul ROADS al Renault, inginerii folosesc o instalație unică, care include o „navetă spațială” dotată cu pistoane hidraulice ce pot genera rotații rapide și precise. Această instalație, care costă 10.000 de euro pe zi, a fost inaugurată în octombrie 2024 și este a treia generație de simulatoare utilizate de grupul Renault, după C-Cards și CAVE. Aceste tehnologii permit simularea accidentelor, aerodinamicii, acusticii, fiabilității și termodinamicii vehiculelor, optimizând astfel procesul de proiectare și testare.
În plus, Renault dispune de un centru de producție de prototipuri la Technocentre în Franța, unde se testează toate procesele de producție și asamblare. Această fabrică în miniatură permite validarea modelelor înainte de a fi transferate pe liniile de producție de mare capacitate, sprijinind astfel inovația și eficiența în dezvoltarea automobilelor.
Renault și Inteligența Artificială: Inovație în Industria Auto
Renault demonstrează cum inteligența artificială (IA) poate transforma industria auto, având ca obiectiv să depășească competitorii chinezi. Recent, compania a implementat un sistem avansat de logistică care monitorizează și controlează peste 6.000 de camioane la nivel mondial, asigurând livrarea eficientă a componentelor către fabrici.
Controlul Logistic prin Inteligență Artificială
Centrul de comandă al Renault este un exemplu de excelență în utilizarea tehnologiei moderne, având rolul de a preveni întârzierile în producție. Sistemul a fost instalat în 2024 și a condus la o reducere cu 50% a opririlor liniilor de producție, generând economii de 260 de milioane de euro în aprovizionarea cu piese și materii prime.
Acest sistem inovator include monitorizarea în timp real a știrilor care ar putea afecta livrările, precum și alertele generate de inteligența artificială, care analizează datele meteorologice și alte surse de informații. Astfel, Renault poate anticipa și gestiona potențialele probleme, asigurându-se că nicio linie de fabricație nu este afectată.
Produse și Prototipuri Inovatoare
Fabrica de prototipuri a Renault, cu 530 de angajați, utilizează tehnologii de simulare și testare de ultimă generație, producând anual 770 de prototipuri și 12.000 de componente prin imprimare 3D. Aceste inovații includ conceptele Dacia Bigster și Dacia Manifesto, prezentate în 2021 și 2022.
Prin aceste inițiative, Renault nu doar că îmbunătățește eficiența operațiunilor sale, dar și își consolidă poziția pe piața globală, demonstrând cum tehnologia poate îmbunătăți nu doar procesele interne, ci și competitivitatea în fața rivalilor internaționali.
Renault și Inteligența Artificială în Industria Auto
Renault folosește inteligența artificială pentru a-și optimiza producția și a se adapta rapid pe piața globală, în special în contextul competiției cu producătorii chinezi. Conform lui Cedric Combemorel, CTO al Renault Group, viteza a devenit o prioritate majoră în cadrul strategiei Renaulution, care include programul Leap 100. Acesta a dus la reduceri semnificative ale timpilor de dezvoltare, permițând companiei să aducă mașini gata de producție în doar 18 luni, iar în cazul noii generații Spring, în 16 luni.
Centrul de Testare Aubevoy
Aubevoy, centrul de testare al Renault, este esențial pentru prototiparea și testarea vehiculelor. Situat în Normandia, centrul se întinde pe peste 600 de hectare, incluzând 60 de km de piste, care simulează condiții reale de șosea. Aici, mașinile sunt testate atât înainte de lansare, cât și după, pentru a asigura o actualizare constantă și remedierea problemelor pe parcursul întregii lor vieți.
Automatizare și Reducerea Complexității
Utilizarea inteligenței artificiale a permis Renault să reducă diversitatea și complexitatea modelelor, diminuând numărul de combinații de la 30.000 la 1.000. Acest proces eficientizează ciclul de dezvoltare, pregătind mașinile pentru producție mai rapid și mai eficient. La Aubevoy se finalizează practic etapa de dezvoltare, asigurându-se că fiecare vehicul este optimizat înainte de a intra pe linia de producție.
În concluzie, Renault își propune să depășească competiția chineză prin implementarea de tehnologii avansate și procese inovatoare, stabilind astfel noi standarde în industria auto.
Renault și Inteligența Artificială: Inovații pentru a Depăși Competitorii Chinezi
Renault își propune să își îmbunătățească procesele de producție și să depășească rivalitatea cu producătorii auto chinezi prin implementarea unor tehnologii avansate, inclusiv inteligența artificială. Compania a anunțat că va lansa 10 mașini noi pe zi, demonstrând un angajament ferm față de inovație.
Un exemplu emblematic al acestor eforturi este Renault Embleme, un concept dezvoltat în Technocentre, care utilizează tehnologii de ultimă generație. Deși este în prezent un prototip, acest vehicul are scopul de a reinventa conceptul de automobil de familie, fiind construit pentru versatilitate, confort și aventuri comune.
Pascal Tribotte, project manager al Renault, a subliniat că toate componentele utilizate pentru Embleme sunt produse existente în producția de serie, ceea ce reflectă angajamentul companiei față de eficiență și sustenabilitate. Tehnologiile actuale folosite de Renault, atât în Franța, cât și în alte centre, cum ar fi România, depășesc din multe puncte de vedere tehnologiile chineze, iar rezultatele acestor inovații vor deveni evidente în următorii cinci ani.
În plus, Renault explorează controlul prin satelit al pieselor, o altă inovație menită să optimizeze procesele de producție și să asigure o calitate superioară a vehiculelor sale. Aceste strategii subliniază angajamentul Renault de a rămâne competitiv pe piața auto globală.