Retailerii europeni solicită intervenția Comisiei Europene împotriva comisioanelor Visa și Mastercard
Un grup de mari retaileri și giganți ai comerțului online din Europa a cerut Comisiei Europene să limiteze comisioanele considerate excesive impuse de Visa și Mastercard. Aceștia susțin că aceste comisioane afectează competitivitatea Uniunii Europene și descurajează concurența, conform unui raport Reuters.
Visa și Mastercard, care dețin aproximativ două treimi din piața plăților cu cardul din zona euro, sunt acuzați de retailerii europeni că aplică comisioane de sistem netransparente și nejustificat de mari în ultimii ani. O scrisoare adresată comisarilor europeni pentru concurență și servicii financiare avertizează că schemele internaționale de carduri au reușit să-și crească comisioanele fără provocări competitive sau supraveghere adecvată din partea autorităților de reglementare.
Retailerii fac referire la un raport din 2024 al The Brattle Group, care indică o creștere medie anuală de 7,6% a comisioanelor între 2018 și 2022, culminând cu o creștere totală de 33,9%, fără o îmbunătățire corespunzătoare a serviciilor pentru comercianți sau consumatori din UE.
Printre semnatarii scrisorii se numără organizații precum EuroCommerce, Ecommerce Europe și Independent Retail Europe, alături de branduri mari precum Aldi, Amazon, Carrefour și eBay. Retailerii solicită Comisiei Europene să intervină în baza legislației antitrust a UE, să modifice regulile privind comisioanele de interschimb și să impună cerințe de transparență și nediscriminare pentru furnizorii de plăți.
În prezent, Visa și Mastercard nu au comentat acuzațiile, iar autoritățile europene analizează opțiuni precum euro-ul digital pentru a reduce dependența de furnizorii americani de plăți, un proces care stârnește frustrare în rândul companiilor și decidenților.