Revoluție pe frontul apărării: un vehicul blindat 4×4 de ultimă generație, realizat la Moreni, dar blocat de legislație în achiziția MApN
Industria românească de apărare a marcat o premieră cu realizarea, la fabrica din Moreni, județul Dâmbovița, a unui vehicul blindat complet conceput și fabricat în România. Prototipul acestuia ar putea fi vândut și țărilor aliate. Primul vehicul blindat 4×4 românesc, construit conform standardelor NATO, s-a conturat la aproximativ 80 de kilometri de București, în uzina automecanică Moreni. Proiectul a început în 2022, iar acum vehiculul se află în faza de producție de linie.
Compania care produce vehiculul militar estimează că, în aprilie, va finaliza testele necesare și va fi pregătită pentru producția de serie. Vehiculul, denumit VLAH, poate transporta până la 9 militari și poate fi echipat cu mitraliere sau chiar lansatoare de rachete. Se estimează o capacitate de producție de aproximativ 200 de astfel de blindate anual.
Blindatul VLAH cântărește 10 tone și a fost testat pe diverse tipuri de teren, având capacitatea de a rezista la explozia a 6 kilograme de TNT. Bogdan Georgescu, director de proiect, a menționat că, într-un interval de un an, varianta actuală a vehiculului poate fi adaptată pentru diverse utilizări, inclusiv transport de trupe, laborator mobil sau ambulanță.
Constantin Pintilie, CEO-ul companiei, a subliniat dificultatea de a discuta despre producția pentru România, deși există o nevoie reală, din cauza lipsei de încredere între companie și guvern. În România, până în prezent, s-a realizat asamblare, nu producție. VLAH a fost construit de o firmă românească specializată în securitate cibernetică, ceea ce îi conferă o rezistență sporită la interferențe externe.
Cu toate acestea, vehiculul militar nu va putea fi vândut României în prima fază. O condiție impusă de Ministerul Apărării Naționale (MAPN) pentru achizițiile militare este ca vehiculul să fi fost vândut anterior altor două state NATO, înainte de a putea fi inclus în dotarea militarilor români.