România achiziționează trenuri moderne de la polonezi
România va cumpăra încă 9 trenuri electrice de la compania poloneză PESA Bydgoszcz, semnând un act adițional la contractul inițial care prevedea furnizarea a 20 de trenuri. Finanțarea celor 20 de rame electrice interregionale a fost asigurată prin Planul de Redresare și Reziliență (PNRR), în timp ce cele 9 unități suplimentare vor fi finanțate prin Fondul pentru Modernizare (FM).
Valoarea totală a contractului pentru achiziția celor 29 de unități electrice multiple interregionale, inclusiv serviciile de mentenanță pentru o perioadă de 15 ani, se ridică la 1.604.280.000 lei. Prima ramă este programată să fie livrată în luna septembrie 2025, iar întreaga livrare a celor 29 de rame este așteptată până la finalul anului 2027.
Specificații tehnice și rute
Viteza maximă de rulare a ramelor electrice este de 160 km/h, fiecare unitate având trei vagoane și capacitate pentru 191 de pasageri. Trenurile sunt dotate cu sisteme de semnalizare și siguranță ERTMS la nivel 1 și 2, precum și cu sistemul național PZB90. În ceea ce privește confortul pasagerilor, trenurile sunt echipate cu climatizare, conexiune wi-fi, zonă bar/bistro și facilități pentru călătorii cu dizabilități.
Rutele pe care vor circula aceste trenuri includ: Cluj Napoca – Sighișoara – Brașov, Cluj Napoca – Alba Iulia – Simeria – Târgu Jiu – Craiova, Brașov – Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani – Iași/Suceava și multe altele, asigurând conexiuni importante între diverse regiuni ale țării.
Prima ramă electrică regională produsă de PESA va fi certificată, omologată și autorizată de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), iar prezentarea oficială a trenului va avea loc pe 22 mai, în România.
România achiziționează trenuri electrice moderne de la PESA
Pe 30 ianuarie 2023, Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a semnat un contract cu producătorul polonez Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spolka Akcyjna (PESA) pentru achiziția a 62 de rame electrice regionale (RE-R). Valoarea totală a proiectului se ridică la 3,23 miliarde lei, fără TVA, finanțarea fiind asigurată din Programul Transport (PT) 2021 – 2027, cu cofinanțare de la bugetul de stat.
Contractul este împărțit în trei loturi:
- Lotul 1: 20 rame electrice regionale RE-R destinate rutelor București Nord – Ploiești Sud – Adjud, Iași – Pașcani – Suceava, Bacău – Pașcani;
- Lotul 2: 23 rame electrice regionale RE-R pentru rutele Brașov – Gheorgheni, Arad – Timișoara – Caransebeș, Huedin – Cluj – Bistrița;
- Lotul 3: 19 rame electrice regionale RE-R pentru rutele București Nord – Ploiești Vest – Brașov, București Nord – Roșiori, București Nord – București Obor/Fundulea, Constanța – Fetești.
În plus, PESA a câștigat și licitația pentru achiziția a 20 de rame electrice destinate serviciilor publice de transport feroviar de călători pe rute de mediu și lung parcurs (RE-IR2), împreună cu servicii de mentenanță pe o perioadă de 15 ani. Aceste rame vor fi utilizate pe următoarele rute:
- Cluj Napoca – Sighișoara – Brașov;
- Cluj Napoca – Alba Iulia – Simeria – Târgu Jiu – Craiova;
- Brașov – Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani – Iași/Suceava;
- Galați – Mărășești – Bacău – Pașcani – Iași/Suceava;
- Galați – Brăila – Făurei – Fetești – Constanța.
După finalizarea electrificării liniilor Cluj Napoca – Oradea și Craiova – Calafat, trenurile vor circula și pe rutele Oradea – Cluj Napoca – Sighișoara – Brașov și Cluj Napoca – Alba Iulia – Simeria – Târgu Jiu – Craiova – Calafat.