Reparațiile petroliere rusești în Franța și Danemarca
Șantierele navale din Europa, în special Damen din Brest, Franța, și Fayard A/S din Danemarca, continuă să efectueze reparații pentru petrolierele rusești, o activitate posibilă datorită unor lacune în sancțiunile Uniunii Europene. Aceasta permite Rusiei să mențină operațiunile de transport de energie în Arctica, esențiale pentru evitarea restricțiilor occidentale, conform unui raport al publicației Times.
Malte Humpert, specialist în transport maritim arctic, a declarat că interzicerea acestor șantiere ar afecta grav logistica operațiunilor rusești, adăugând că altele alternative ar implica rute semnificativ mai lungi.
În prezent, zece țări europene, inclusiv România, Cehia și Polonia, fac presiuni pentru a interzice aceste reparații, conform documentelor diplomatice interne. Aceste țări doresc ca flota de petroliere GNL ruse să fie supusă unor sancțiuni care să interzică andocarea și serviciile maritime în UE.
În ciuda acestor apeluri, Danemarca nu poate interzice unilateral reparațiile efectuate de șantierul naval Fayard în așteptarea unei decizii colective din partea UE. De la începutul invaziei Ucrainei, cele două șantiere navale au deservit 14 dintre cele 15 petroliere din flota Arc7, care transportă mărfuri de la Sabetta, în Siberia.
În ciuda eforturilor UE de a reduce dependența de gazul rusesc, importurile au crescut, iar livrările de la Yamal LNG reprezintă o proporție semnificativă din importurile de GNL ale blocului european. Activitățile acestor nave nu sunt acoperite de sancțiuni datorită lacunelor care permit navelor sub alte pavilioane să continue operațiunile.
Scăparea din sancțiunile impuse de UE pentru petrolierii ruși
Recent, s-a evidențiat o situație în care petrolierii ruși pot beneficia de reparații în Franța și Danemarca, în ciuda sancțiunilor impuse de Uniunea Europeană. Aceasta reprezintă o modalitate prin care companiile pot eluda restricțiile, facilitând astfel activitățile comerciale legate de transportul petrolului.
Un exemplu relevant este legătura directă a unui petrolier cu Sovcomflot, care a dus la necesitatea ca nava să călătorească în China pentru reparații. Acum, aceasta se confruntă cu blocaje din cauza lipsei unor piese esențiale, o situație care subliniază complexitatea și provocările în gestionarea sancțiunilor internaționale.
Această scăpare din sancțiuni ridică întrebări cu privire la eficiența măsurilor luate de UE și la impactul pe care aceste circumstanțe îl au asupra pieței energetice globale.