Școala care dezvoltă abilități practice din clasa pregătitoare
Noul ministru al Educației, Daniel David, propune o viziune inovatoare pentru sistemul educațional din România, punând accent pe dezvoltarea abilităților practice începând din clasa pregătitoare. Această abordare este esențială, având în vedere că, în prezent, educația din mediul rural se confruntă cu provocări majore, inclusiv abandonul școlar și lipsa de oportunități.
Conform studiilor, copiii din mediul rural au șanse mult mai mici de reușită în comparație cu cei din mediul urban. Rata abandonului școlar în zonele rurale este alarmantă, cu 1 din 3 elevi renunțând la studii până la finalul clasei a VIII-a. De asemenea, mulți dintre aceștia se confruntă cu analfabetism funcțional, ceea ce le limitează perspectivele de viitor.
Este esențial să prioritizăm accesul la o educație de calitate pentru toți copiii, pentru a reduce decalajul dintre învățământul rural și cel urban. Raportul elaborat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD) subliniază nevoia unei curricule care să se concentreze pe formarea de competențe și abilități, încurajând învățarea activă și gândirea critică. Acest model educațional ar trebui să pună accent pe dezvoltarea abilităților practice, esențiale pentru integrarea pe piața muncii.
Astfel, prin implementarea acestor principii, școala din România poate deveni un mediu propice pentru dezvoltarea tinerilor, oferindu-le nu doar cunoștințe teoretice, ci și abilități practice care să le asigure un viitor mai bun.
Școala care dezvoltă abilități practice din clasa pregătitoare
Primul campus profesional dual din mediul rural, situat în satul Vulturești, este un exemplu de inițiativă care îmbină teoria cu practica, având ca scop dezvoltarea abilităților practice ale elevilor. Acesta a fost realizat de Asociația BookLand, care a renovat anterior 80 de școli și grădinițe în toată țara, și își propune să ofere educație teoretică de calitate, acompaniată de formare profesională temeinică.
Campusul va beneficia de ateliere dotate cu echipamente de ultimă oră și va colabora cu operatori economici locali pentru a asigura elevilor experiență practică. Astfel, tinerii din N-E județului Argeș vor avea acces la specializări diverse, iar educația va fi completată cu ore de practică atât în întreprinderile sociale din campus, cât și în sediile partenerilor.
Raportul OCDE subliniază importanța parteneriatelor între școli și companii, evidențiind că educația profesională duală este din ce în ce mai apreciată de angajatori, care caută candidați cu competențe practice. Această abordare contribuie la reducerea șomajului în rândul tinerilor și la integrarea eficientă a comunităților marginalizate, cum ar fi etnia romă, în societate și economie.
În concluzie, campusul din Vulturești este un model de succes pentru educația rurală, demonstrând că prin colaborare și inovație se pot dezvolta abilitățile necesare pentru o viitoare carieră profesională, începând încă din clasa pregătitoare.
Școala care dezvoltă abilități practice din clasa pregătitoare
Campusul Profesional Dual BookLand își deschide porțile în septembrie 2025, oferind elevilor din clasa pregătitoare oportunitatea de a-și descoperi și cultiva vocația. Aceștia se vor putea implica, câte o oră pe zi, în diverse activități menite să le dezvolte abilități practice, încurajându-i să își cunoască mai bine interesele și să își aleagă meseria potrivită.
Îndrumarea va fi asigurată de dascăli pasionați, care vor acționa ca mentori, sprijinind elevii în drumul lor spre excelență. De asemenea, tinerii vor avea acces la burse profesionale și burse de studiu pentru rezultate deosebite, facilitând astfel continuarea studiilor la facultate.
Campusul va integra învățarea la locul de muncă, răspunzând astfel nevoilor actuale de pe piața muncii și contribuind la reducerea șomajului în rândul tinerilor. În contextul în care 26,3% dintre tinerii din România sub 25 de ani sunt șomeri, această inițiativă se aliniază eforturilor Ministerului Educației de a promova învățământul profesional secundar.
Construit cu sprijinul firmelor private, Campusul BookLand nu doar că reprezintă un model de bune practici pentru atragerea de finanțare în educație, dar și un exemplu de sustenabilitate, având ca scop atingerea unei autosustenabilități de peste 60% în următorii ani.
Prin parteneriate cu peste 1000 de companii, Campusul BookLand demonstrează un angajament solid față de educația tinerilor și dezvoltarea profesională a acestora, asigurând stabilitate și oportunități de creștere personală și economică.
Dezvoltarea Abilităților Practice în Educația Tinerilor
Asociația BookLand, activă de 15 ani, subliniază importanța educației și dezvoltării personale prin diverse inițiative. Printre acestea se numără Întâlnirile BookLand Evolution, care facilitează dialogul liceenilor cu personalități din diverse domenii, și Taberele Coolturale, care oferă copiilor un mix de activități educaționale și distractive.
Un aspect remarcabil al activităților BookLand este programul de renovare și dotare a școlilor. Campania „Împreună CONSTRUIM oameni” a reunit sute de companii din sectorul privat, autorități locale, profesori, părinți și elevi, toate unite în scopul de a reduce abandonul școlar în mediul rural. Această colaborare a dus la renovarea a 80 de școli rurale în ultimii patru ani, oferind 15.000 de copii acces la educație de calitate în clădiri moderne și prietenoase.
În 2025, BookLand va inaugura în Argeș primul Campus Preuniversitar Profesional Dual din mediul rural, care va combina educația și formarea profesională cu dezvoltarea economică sustenabilă. Acest proiect are scopul de a asigura tinerilor locuri de muncă în județ, stabilitate și un trai mai bun.
Mobilizarea exemplară realizată de Asociația BookLand a fost recunoscută ca o bună practică de către Guvernul României, fiind inclusă în Raportul Național Voluntar al României, prezentat la Forumul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare Durabilă (New York, 2023).