Declarațiile de avere publice în context internațional
Secretarul general al Agenţiei Naţionale de Integritate (ANI), Silviu Popa, a declarat că 97% dintre ţările membre ale OCDE dispun de declaraţii de avere publice. Aceasta afirmație vine în urma deciziei Curții Constituționale, care a hotărât că declarațiile de avere nu mai trebuie să includă veniturile și bunurile soților și nu mai trebuie să fie publice. Popa a calificat această decizie drept „un pas spre regres”, subliniind necesitatea de a găsi o soluție care să armonizeze dreptul la viață privată cu transparența și evaluarea averilor.
Impactul deciziei CCR asupra integrității
Secretarul ANI a exprimat îngrijorarea că decizia restrânge caracterul public al declarațiilor pe avere și diminuează standardul de declarare. El a menționat că cadrul de integritate rămâne esențial în procesul de aderare la OCDE și că va fi necesară o evaluare atentă a motivării Curții Constituționale pentru a restabili cele două principii fundamentale: transparența și respectarea vieții private.
Popa a evidențiat, de asemenea, că la nivel internațional, Consiliul Europei și organismul său anticorupție, GRECO, au apreciat sistemul de declarare a averilor din România, considerându-l un model pentru alte țări. Stabilitatea acestui sistem a fost un factor important în ridicarea Mecanismului de Cooperare și Verificare.
Concluzii și perspective
Silviu Popa a reafirmat că integrarea principiilor de transparență în gestionarea averilor este crucială, având în vedere că peste 160 de țări din întreaga lume au implementat sisteme de declarare a averilor. El a subliniat că, în prezent, nu există un standard unic, dar majoritatea țărilor OCDE promovează transparența în acest domeniu.
Declarațiile de avere publice în context internațional
Silviu Popa, secretarul general al ANI, subliniază că 97% dintre țările OCDE au implementat declarații de avere și de interese publice. Această practică internațională s-a îmbunătățit constant, iar multe dintre națiunile cu democrații consolidate au adoptat sisteme de transparență similar cu cel din România.
Impactul deciziei CCR asupra transparenței
Popa consideră că decizia recentă a Curții Constituționale (CCR) reprezintă un pas înapoi în ceea ce privește transparența. El susține că declarațiile de avere contribuie la îmbunătățirea percepției despre corupție și facilitează detectarea incidentelor de integritate, cum ar fi incompatibilitățile sau conflictele de interese.
Riscurile diminuării anchetelor jurnalistice
În contextul deciziei CCR, Popa a exprimat îngrijorări cu privire la impactul asupra anchetelor jurnalistice. El a menționat că, în absența accesului public la aceste declarații, va fi mai dificil să se identifice incidentele de integritate, ceea ce ar putea reduce responsabilizarea funcționarilor publici.
Posibilități de remediere în Parlament
Referitor la remedierea situației, Popa a afirmat că, dacă există voință politică, se pot găsi soluții pentru a menține standardele de transparență anterioare. El a sugerat necesitatea unor discuții extinse cu toți factorii de decizie, inclusiv cu societatea civilă și mediul privat.
Decizia CCR și consecințele sale
CCR a declarat că prevederile care obligau declarațiile de avere să conțină și bunurile soților sunt neconstituționale, argumentând că acest lucru ar putea determina asumarea răspunderii penale pentru informații pe care declarantul nu le cunoaște direct. De asemenea, declarațiile de avere nu vor mai fi publice, invocând protecția vieții private și a datelor personale.
Decizia CCR și Impactul Asupra Integrității Publice
Oficialii Agenției Naționale de Integritate (ANI) au avertizat că decizia Curții Constituționale a României (CCR) referitoare la declarațiile de avere și interese ar putea contraveni angajamentelor internaționale asumate de România în ultimele două decenii. Această decizie riscă să afecteze eforturile țării în lupta împotriva corupției și în asigurarea integrității în funcțiile publice.
ANI subliniază că impactul negativ al acestei hotărâri poate influența nu doar procesul de aderare la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), dar și progresele realizate de România în cadrul monitorizărilor efectuate de Uniunea Europeană și Consiliul Europei, inclusiv în raportul privind statul de drept și activitățile Grupului de State împotriva Corupției (GRECO).