Impactul aderării României la Spațiul Schengen asupra afacerilor de la graniță
Aderarea României la Spațiul Schengen este percepută diferit de antreprenorii din localitățile de la graniță. Deși șoferii beneficiază de eliminarea cozilor kilometrice la vamă, afacerile din zonă se confruntă cu un colaps dramatic. În Vama Nădlac, traficul a scăzut semnificativ, iar încasările au scăzut cu până la 70%.
Angajații din aceste afaceri sunt îngrijorați de pierderea locurilor de muncă. O angajată de la o tonetă de viniete a declarat: „Astăzi am vândut 3, altădată vindeam 20-30. Activitatea a scăzut enorm de mult, enorm!”
Jarmila Kromek, administratorul unei tonete cu viniete, a subliniat impactul negativ asupra afacerii: „Probabil intrăm în șomaj toți, aproape toți agenții economici de-a lungul drumului.”
Afaceriștii din zonă, inclusiv proprietarii de benzinării și restaurante, resimt de asemenea consecințele. Mihai Hegyes, patronul unei benzinării, a menționat: „După intrarea în Schengen, a scăzut drastic transportul. Erau pline, 300-400 de camioane zilnic, iar acum afacerea a scăzut cu 30-40%.”
Autoritățile locale, inclusiv primarul orașului Nădlac, Mircea Onea, avertizează că scăderea traficului va avea un impact negativ asupra bugetului local, afectând impozitele și, implicit, dezvoltarea comunității. „Trebuia să existe o strategie să contrabalansăm acest efect negativ,” a adăugat primarul.
O deschidere către autostrada A1 ar putea revitaliza situația afacerilor din orașul Nădlac, care se află acum în prag de faliment.