Starbucks a implementat o nouă politică în Coreea de Sud care interzice aducerea obiectelor voluminoase în cafenele, ca răspuns la tendința clienților de a transforma aceste locații în birouri improvizate. Această schimbare a apărut după ce mulți angajați la distanță au început să aducă computere de birou și imprimante în cafenele, căutând un spațiu de lucru mai accesibil.
Compania a declarat că va continua să fie un „al treilea spațiu de confort”, menținându-se primitoare pentru clienți, dar și că aceste măsuri sunt necesare pentru a evita abuzurile din partea celor care petrec perioade îndelungate lucrând în localuri. Fenomenul „cagongjok” se referă la persoanele care își desfășoară activitatea profesională în cafenele, iar acest comportament a crescut semnificativ în contextul muncii la distanță, mai ales în perioada pandemiei de COVID-19.
Starbucks Coreea de Sud, care a fost majoritar achiziționată de E-Mart Inc. în 2021, continuă să administreze afacerea sub franciză, iar această schimbare de politică reflectă o nouă atitudine față de clienții care, deși loiali, profită de facilitățile oferite de brand.
În Coreea de Sud, termenul „cagongjok” a căpătat o conotație peiorativă, referindu-se la angajații care lucrează de la distanță din cafenele. Aceștia sunt adesea percepuți de proprietarii localurilor ca „hoți de electricitate”, deoarece petrec ore în cafenele, comandând doar o singură cafea. Această schimbare în cultura muncii, determinată de creșterea muncii la distanță, a transformat cafenelele din spații de relaxare în locuri de muncă.
Deși mulți angajați au ales să lucreze din cafenele, există o preocupare crescândă că acest trend va afecta reputația acestor localuri. Expertul Elfving-Hwang subliniază că este doar o chestiune de timp până când cafenelele vor dori să reintegreze atmosfera de relaxare în spațiile lor, pentru a-și păstra popularitatea ca locuri destinate odihnei.