România, paradisul mașinilor la mâna a doua
Românii continuă să opteze pentru mașini la mâna a doua, conform datelor de la Înmatriculări. Gravitatea situației este evidențiată de faptul că sute de mii de autoturisme au o vechime de peste 15 ani. Principalele motive pentru alegerea acestor vehicule sunt bugetul redus și lipsa de încredere în mașinile noi, șoferii preferând automobilele rulate, pentru care pot obține un istoric înainte de achiziție.
Județele cu cele mai vechi autoturisme
Conform statisticilor, județele Buzău, Teleorman, Caraș-Severin și Mehedinți se află în fruntea topului celor cu cele mai vechi mașini. Peste 75% dintre vehiculele înmatriculate în aceste zone au o vechime mai mare de 15 ani. Aceasta reflectă tendința generală a șoferilor din România de a alege mașini mai vechi datorită constrângerilor financiare.
Problemele mașinilor vechi
Proprietarii de mașini vechi se confruntă frecvent cu probleme tehnice, ajungând constant la service pentru reparații. Expertiza tehnică a specialiștilor arată că majoritatea autoturismelor cu vechime de 10-15 ani prezintă probleme legate de rugină, filtre de particule, evacuare și motor. Deși specialiștii recomandă înlocuirea acestor mașini, mulți șoferi nu dispun de resurse financiare suficiente pentru a investi într-un vehicul nou.
România, groapa de gunoi a Europei
Conform economistului Adrian Negrescu, România a devenit o „groapă de gunoi” a Europei în ceea ce privește mașinile second-hand. Acesta subliniază că dobânzile pentru creditele auto sunt printre cele mai mari din Europa, ceea ce face ca achiziția de mașini noi să fie o opțiune inaccesibilă pentru mulți români. În 2024, au fost înmatriculate peste 400 de mii de mașini vechi, în timp ce numărul autoturismelor noi a fost de doar jumătate.