Transformarea educației în licee: Analfabetismul funcțional, risc de securitate națională
Programele școlare noi pentru liceu reprezintă „o schimbare paradigmatică”, afirmă ministrul Educației, Daniel David, după punerea lor în transparență publică. Reforma vizează formarea celor opt competențe-cheie ale elevilor și promite reducerea drastică a analfabetismului funcțional, fenomen pe care ministrul îl numește „risc de securitate națională”.
Oficialul subliniază că urmează elaborarea manualelor, formarea profesorilor și introducerea unui curriculum modern, aplicat în licee, începând cu anul școlar 2026–2027. Programele școlare pentru disciplinele din învățământul liceal țintesc formarea celor opt competențe-cheie: competențe de limbă/comunicare (alfabetizare); competențe multilingvistice; competențe STEM (știință, tehnologie, inginerie și matematică); competențe digitale; competențe de viață (personale/sociale/de a învăța să învățăm); competențe civice, juridice și de mediu; competențe antreprenoriale; competențe de expresie și sensibilitate culturală.
„Este o schimbare paradigmatică a unor programe deja vechi de aproape 20 de ani”, a transmis Daniel David. Potrivit ministrului, primul pas concret în reforma curriculumului liceal a fost adoptarea planurilor-cadru, care au stabilit reperele disciplinare și de timp, în două variante: standard și alternativă.
„Prima variantă a planurilor-cadru, varianta standard, a rezultat după un proces complex de dezbateri, în care a trebuit să mențin un echilibru între disciplinele legate de științe și religie și între disciplinele dedicate culturii naționale și cele dedicate pregătirii personale pentru viață, respectiv între centralizare și descentralizare (educație personalizată). Am oferit posibilitatea unei variante alternative, care permite o descentralizare și personalizare mai puternice a educației”, a continuat ministrul.
Daniel David apreciază că „acest al doilea pas, al elaborării programelor școlare, este fundamental pentru atingerea obiectivelor educaționale, cu un impact pozitiv semnificativ asupra alfabetizării funcționale”. Etapa a mizat pe experiența educațională și științifică a peste 1.500 de specialiști, constituind echipe mixte de profesori din mediul preuniversitar și cel universitar, precum și cercetători.
25% din timpul alocat fiecărei discipline va fi focalizat pe activități remediale, cum ar fi formarea competențelor care nu au fost atinse, consolidarea competențelor și utilizarea acestora în viața cotidiană.
„După aprobarea programelor școlare, urmează elaborarea manualelor și formarea profesorilor pentru implementarea acestui curriculum cu metode moderne. În urma acestui proces, sunt convins că generația care va avea șansa să fie pregătită la nivel liceal prin noul curriculum – începând cu clasa a IX-a din anul școlar 2026–2027 – va atinge standardele educaționale așteptate de țară, iar analfabetismul funcțional va fi drastic redus”, a declarat Daniel David.
Ministrul a definit analfabetismul funcțional, la acest nivel, ca fiind incapacitatea de a utiliza competențele de nivel liceal în activități specifice vieții cotidiene, integrarea deficitară pe piața muncii și niveluri insuficient dezvoltate legate de alfabetizarea numerică și de limbă-comunicare.
Ministerul Educației a pus în dezbatere publică programele școlare aferente noilor planuri-cadru pentru liceu, așteptând propuneri până în 12 decembrie. Următoarea etapă, prevăzută pentru finalul lunii ianuarie 2026, este publicarea programelor școlare pentru toți anii de studiu și pentru toate disciplinele obligatorii din noul curriculum liceal.