Transformarea industriei feroviare de marfă din SUA în lider al poluării
Locomotivele de marfă din Statele Unite emit mai mult oxid de azot, un poluant care afectează direct aerul respirat și sănătatea populației, decât toate centralele electrice pe cărbune din țară la un loc. În 2024, locomotivele de marfă au produs aproximativ 485.000 de tone de oxid de azot, comparativ cu 452.000 de tone generate de centralele pe cărbune. Această situație se datorează unei flote îmbătrânite și ritmului lent de înlocuire a locomotivelor.
BNSF Railway, una dintre cele mai mari companii feroviare din SUA, se prezintă ca un lider de mediu, afirmând că deține cea mai curată flotă de locomotive din America de Nord. Cu toate acestea, compania este responsabilă pentru aproximativ o treime din emisiile totale de oxid de azot generate de industria feroviară, producând 161.500 de tone în 2024.
Agenția pentru Protecția Mediului (EPA) a estimat că poluarea produsă de locomotivele feroviare generează anual costuri medicale de aproximativ 48 de miliarde de dolari și cauzează circa 3.100 de decese premature în SUA. Experții din industrie subliniază că majoritatea emisiilor de oxid de azot provin de la căile ferate de clasă I, care includ cele șase mari companii feroviare cu venituri anuale de peste 1 miliard de dolari.
Problema flotei îmbătrânite
Vârsta medie a locomotivelor din SUA este de aproximativ 28 de ani, comparativ cu 20 de ani în 2009. Aceasta este o problemă deoarece standardele federale de emisii pentru locomotive depind de vechimea lor, cele mai vechi fiind încadrate în cele mai permisive limite. În lipsa unei obligații de a scoate din uz locomotivele vechi, industria feroviară de marfă din SUA a încetinit achizițiile de locomotive noi.
Senatorul Edward Markey a declarat că standardele de poluare pentru căile ferate au o portiță care permite companiilor să mențină pe șine trenuri vechi și poluante. BNSF susține că este cea mai curată opțiune pentru transportul terestru de marfă, invocând eficiența combustibilului în raport cu camioanele.
Compararea emisiilor și eficienței
BNSF a consumat 1,14 galoane de motorină pentru fiecare tonă de marfă transportată pe 1.000 de mile în 2024, cea mai slabă eficiență dintre cele șase mari companii feroviare din SUA. Aceasta este urmată de Union Pacific, cu 1,08 galoane, iar Canadian National a înregistrat cea mai bună eficiență, cu 0,88 galoane.
Compania BNSF a cheltuit 394 de milioane de dolari pentru 165 de locomotive noi între 2020 și 2024, o sumă semnificativ mai mică față de 1,26 miliarde de dolari cheltuite în perioada anterioară. Aceasta reflectă o încetinire drastică în înlocuirea locomotivelor vechi, unele având o durată de viață de până la 40 de ani.
Teama de reglementare și inovație
Unul dintre motivele pentru care companiile feroviare au încetat să investească masiv în locomotive noi este teama de reglementările viitoare, cum ar fi standardele de emisii zero propuse în California, care ar putea face locomotivele actuale depășite. În 2023, doar 6,5% din cele 19.303 locomotive active operate de cele șase mari companii feroviare respectau cele mai stricte limite de emisii.
California a propus o reglementare care ar interzice operarea locomotivelor mai vechi de 23 de ani, dar propunerea a fost retrasă înainte de învestirea lui Donald Trump ca președinte, care a fost un critic frecvent al reglementărilor stricte de mediu.
Lupta împotriva tehnologiei verzi
Industria feroviară a făcut lobby împotriva adoptării tehnologiilor curate. BNSF a declarat că testele cu locomotive electrice pe baterii nu au oferit suficientă putere pentru transportul de marfă pe distanțe lungi. Electrificarea căilor ferate din America de Nord ar costa peste 1,1 trilioane de dolari, ceea ce face ca adoptarea acestor tehnologii să fie o provocare majoră.