Incidentul navei spion rusești Kildin subliniază haosul din flota lui Putin din Mediterană
Un incident recent la bordul navei de spionaj rusești Kildin, în largul coastei Siriei, a evidențiat starea precară a marinei ruse, conform analiștilor și serviciilor de securitate occidentale, relatează The Guardian. Nava, care are o vechime de 55 de ani, a întâmpinat probleme joi trecută, când un incendiu a izbucnit la bord, iar echipajul a ridicat două bile negre pe catarg, indicând pierderea controlului asupra vaporului.
Echipajul a avertizat o navă cargo, sub pavilion togolez, să rămână la o distanță de cel puțin 2 km, în timp ce încerca să se salveze. Deși au descoperit bărcile de salvare, aceștia nu au solicitat ajutor, iar după cinci ore de luptă cu flăcările, Kildin a reușit să își repornească motoarele și să continue navigația.
Conform serviciilor de securitate occidentale, nava se afla în estul Mediteranei pentru a monitoriza evenimentele din Siria, mai ales după căderea aliatului Moscovei, Bashar al-Assad. Incendiul de pe Kildin, urmat de un alt incident similar pe fregata de rachete Amiral Gorshkov, sugerează o stare de degradare a prezenței maritime rusești în zonă. În același timp, alte două nave rusești, Ivan Gren și Aleksandr Otrakovsky, se aflau și ele în derivă, fără control al navigației.
Michael Kofman, expert în armata rusă, a subliniat că problemele de întreținere și pregătire ale marinei ruse nu sunt noi și că incendiile la bordul navelor sunt frecvente. Potrivit acestuia, aceste incidente reflectă o flotă învechită, care se confruntă cu lipsuri semnificative în materie de întreținere și suport.
Problemele cu care se confruntă marina rusă ar putea deveni și mai grave în contextul schimbărilor politice din Siria, în special dacă noul guvern condus de Hayat Tahrir al-Sham va limita accesul Rusiei la baza navală din Tartus. Până acum, Moscova a reușit să mențină o prezență în Siria, dar viitorul acesteia rămâne incert.
În plus, săptămâna trecută, HTS a anulat un contract din 2019 cu o companie rusă, ceea ce ar putea afecta grav controlul Rusiei asupra portului comercial Tartus, având în vedere planurile Moscovei de a transforma acesta într-un centru de export pentru produsele agricole rusești în Orientul Mijlociu.
Haosul Flotei Ruse în Mediterana
Un recent incident cu o navă spion rusească în apropierea coastei Siriei subliniază problemele cu care se confruntă flota lui Putin în Marea Mediterană. Expertul Kaushal a menționat că pierderea portului Tartus ar putea transforma dificultățile cronice ale marinei ruse într-o adevărată criză. El a explicat că marina rusă, după războiul rece, nu a fost proiectată pentru a face față provocărilor, fiind dotată cu nave mai mici, construite rapid și echipate cu rachete, ceea ce este eficient pentru apărarea propriilor ape, dar complică întreținerea pe distanțe mai mari.
Moscova caută acum alternative în Marea Mediterană, dar opțiunile disponibile sunt problematice. De exemplu, Algeria, un aliat de lungă durată al Rusiei, a început să aibă divergențe din cauza activităților Moscovei în Mali. În plus, în războiul civil din Sudan, Rusia și-a schimbat sprijinul, ceea ce a dus la dificultăți în obținerea accesului la Portul Sudan, esențial pentru legătura cu Marea Mediterană.
O opțiune alternativă ar putea fi estul Libiei, unde porturile Tobruk și Benghazi sunt controlate de generalul Khalifa Haftar, susținut de ruși. Deși o bază rusă în Libia ar putea fi o soluție viabilă, aceasta ar transforma flota rusă într-un ostatic al lui Haftar, ceea ce reprezintă un risc politic semnificativ pentru Moscova.
Aceste aspecte reflectă haosul și provocările cu care se confruntă flota rusă în Mediterana, evidențiind fragilitatea situației strategice a Moscovei în regiune.