Viitorul incert al mașinilor PHEV
Propulsia hibridă cu încărcare la priză (PHEV) nu a reușit să câștige o popularitate semnificativă pe piața auto, deși teoretic oferă avantaje din ambele lumi: combustie și energie electrică. Recent, mai mulți reprezentanți ai industriei auto au început să își exprime rezervele cu privire la viitorul acestui tip de propulsie.
Costurile ridicate și beneficiile limitate au fost identificate ca fiind principalele motive pentru care mașinile PHEV nu mai sunt atât de apreciate. Noile reglementări și protocoale, care vor intra în vigoare începând cu acest an, vor duce la creșterea consumului omologat pentru aceste vehicule, diminuându-le atractivitatea. Aceasta se va întâmpla în condițiile în care prețul de listă pentru PHEV este deja semnificativ mai mare decât cel al automobilelor hibride convenționale.
În acest context, mai mulți constructori auto din Europa și China investesc în extinderea autonomiei electrice a mașinilor PHEV, ceea ce, paradoxal, duce la creșterea greutății și a costurilor de producție. Reprezentanții Toyota au declarat că autonomia actuală de aproximativ 100 km este suficientă, iar extinderea acesteia nu se justifică din punct de vedere economic. Andrea Carlucci, șeful departamentului de management de produs și marketing pentru Toyota Europa, a subliniat că instalarea unor baterii mai mari într-un vehicul care nu este electric cu baterie generează costuri suplimentare considerabile.
De asemenea, Xavier Martinet, CEO-ul Hyundai Europe, a exprimat o opinie similară, afirmând că, deși PHEV-urile contribuie la reducerea emisiilor de CO2, viitorul lor este incert. El a menționat că, în următorii doi sau trei ani, interesul pentru PHEV-uri va scădea semnificativ.
Reprezentanții Renault au adoptat o poziție similară, subliniind că viitorul PHEV nu este optimist în contextul noilor omologări. Guido Haak, vicepreședinte executiv pentru produse și planificare, a sugerat că PHEV-urile ar putea fi eclipsate de alte tehnologii în următoarele perioade.
Viitorul incert al mașinilor PHEV
Constructorii auto manifestă rezerve față de viitorul mașinilor cu propulsie PHEV, ceea ce ar putea duce la dispariția acestora. Dacă modificările sistemului de omologare vor face acest tip de motor mai puțin atractiv, viitorul PHEV va fi pus sub semnul întrebării.
În prezent, doar câteva mărci, precum Toyota, Renault și Ford, continuă să ofere atât motorizări full-hybrid, cât și PHEV. Totuși, vânzările de hibride fără încărcare sunt semnificativ mai mari decât cele ale modelelor cu priză. De exemplu, Toyota echipează SUV-urile C-HR și RAV4 cu motoare PHEV, iar Renault oferă acest tip de motor pe SUV-ul Rafale.
Volkswagen Group a optat pentru propulsia PHEV în locul celei full-hybrid, însă această soluție pare să nu fie suficient de populară. Deși au adăugat baterii mai mari pentru a crește autonomia, costurile și greutatea suplimentară afectează atractivitatea modelelor.
În ceea ce privește vânzările, Stellantis a ales PHEV ca propulsie hibridă de top, dar rezultatele nu sunt îmbucurătoare, cu un volum mic de vânzări pentru modelele cu încărcare la priză. Pe de altă parte, mărcile chineze au reintrat pe piață cu modele PHEV cu autonomii mari, precum și cu sistemele REEV, care oferă o alternativă interesantă.
De asemenea, BMW este menționat ca un posibil actor interesat de sistemul REEV, având în vedere experiența sa anterioară cu acest tip de propulsie. Pe de altă parte, Volvo rămâne lider în vânzările de mașini PHEV din Europa, cu modele precum XC60 în topul clasamentului.
Pe scurt, viitorul PHEV pare incert, în contextul în care constructorii își reevaluează strategiile și consumatorii își schimbă preferințele.
Mașinile PHEV, în pericol de dispariție?
Mai mulți constructori auto își exprimă rezervele față de viitorul motoarelor cu tehnologie PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle), ceea ce sugerează că aceste vehicule ar putea deveni istorie. Vânzările de modele PHEV au început să stagneze, iar companii precum Toyota nu par interesate să investească în acest tip de propulsie, având în vedere că hibridele clasice continuă să aibă un succes mult mai mare.
Pe lângă Toyota, și modelele premium precum Mercedes GLC și BMW Seria 3 au raportat scăderi semnificative ale vânzărilor de autovehicule PHEV, ceea ce indică o schimbare a preferințelor consumatorilor către alte tipuri de propulsie. Acest lucru este susținut și de recentele modificări legislative din Uniunea Europeană, care impun standarde mai stricte pentru emisiile vehiculelor PHEV.
Schimbările legislative din UE
Începând cu 1 ianuarie 2025, automobilele PHEV vor trebui să respecte standardul Euro 6e-bis, care include teste de emisii pe distanțe mai mari, de 2.200 km, în comparație cu 800 km cât era până acum. Aceste norme sunt menite să reflecte mai bine emisiile reale ale vehiculelor, având în vedere că un studiu al Comisiei Europene a arătat că emisiile reale de CO2 ale vehiculelor PHEV sunt de 3,5 ori mai mari decât cele raportate în laborator.
Modificările legislative subliniază nevoia de a îmbunătăți performanța și eficiența vehiculelor PHEV, iar deciziile recente sugerează că viitorul acestora ar putea fi compromis dacă nu se adaptează la noile cerințe și preferințe ale pieței.
Viitorul mașinilor PHEV sub semnul întrebării
Mașinile PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicles) ar putea să devină istorie, pe fondul rezervelor exprimate de mai mulți constructori cu privire la viitorul acestei tehnologii de propulsie. Aceste rezerve se bazează pe diferențele semnificative de consum comparativ cu alte tipuri de vehicule.
În timp ce consumul la mașinile electrice convenționale se ridică la aproximativ 1 – 1,5 litri/100 km, PHEV-urile prezintă o variație mult mai mare, atingând consumuri de până la 4 litri/100 km. În plus, emisiile de CO2 pentru aceste vehicule pot ajunge la 100 grame/km, ceea ce ridică întrebări asupra sustenabilității lor pe termen lung.