Problemele metroului clujean: lipsa finanțării și a autorizațiilor
Asociaţia Pro Infrastructură a declarat, miercuri, că metroul uşor din Cluj-Napoca se află într-o situație critică, fiind „în plop și plopu-n aer”. Aceasta subliniază că proiectul nu beneficiază de finanțare asigurată, nu are un proiect tehnic finalizat și, prin urmare, nu există autorizație de construire.
Organizația a exprimat îngrijorarea cu privire la incapacitatea Primăriei Cluj-Napoca de a gestiona investiții majore. De asemenea, antreprenorul general Gülermak, care a primit un avans de peste 230 de milioane de euro, a achiziționat două utilaje destinate săpării tunelurilor, care însă „zac dezasamblate”.
Asociaţia Pro Infrastructură a menționat că, deși un ordin de începere a fost emis pe 1 septembrie 2023, proiectul nu a avansat. Cu toate acestea, Primăria a plătit în 2024 un avans de 232 milioane de euro, proveniți de la Guvernul Ciolacu, către Gülermak.
Organizația a ridicat semne de întrebare cu privire la planurile primarului Emil Boc de a obține restul fondurilor necesare pentru finalizarea contractului, estimat la aproximativ 1,8 miliarde de euro fără TVA. În plus, metroul a fost scos de pe PNRR și mutat pe Programul Transport, însă fără cererea de finanțare depusă.
Reprezentanții Asociației subliniază că din alocarea de 1,2 miliarde de euro disponibilă, doar magistrala M4 din București are un contract de finanțare semnat. Primarul Boc nu pare să-și asigure măcar o parte din restul necesar, iar în Programul Transport mai este loc doar de aproximativ 800 milioane de euro.
Din avansul primit, Gülermak a cumpărat două maşinării TBM pentru săpături, estimate la 30 de milioane de euro, dar acestea nu sunt funcționale din lipsa unui proiect de conectare la surse de apă și energie electrică. Asociația Pro Infrastructură consideră că este îngrijorător că Primăria Cluj-Napoca nu poate gestiona investițiile majore, precum metroul și trenul metropolitan.
În concluzie, Asociaţia Pro Infrastructură a atras atenția asupra semnalelor că Gülermak ar putea oferi informații înșelătoare, iar primarul Boc continuă să promită soluții clujenilor fără a avea un plan concret.
Problemele metroului clujean: lipsa de fonduri și autorizații
Asociația Pro Infrastructură a subliniat provocările cu care se confruntă proiectul metroului din Cluj, evidențiind faptul că studiul de fezabilitate a generat blocaje în etapa de proiectare. Organizația solicită transparență și acces la ședințele de progres, precum și angajarea unui manager competent care să gestioneze relația dintre beneficiari, antreprenori și supervizori.
Fără finanțare, fără un proiect bine definit și fără autorizații necesare, metroul clujean rămâne în impas, afectând astfel dezvoltarea infrastructurii din regiune.