Directorii de școli contestă legea Bolojan
Directorii de școli din România își exprimă public nemulțumirea față de propunerile legislative inițiate de premierul Ilie Bolojan și ministrul Educației, Daniel David. Aceștia solicită respectarea legislației în vigoare referitoare la degrevarea de normă pentru funcțiile de conducere.
O petiție online, lansată pe 6 iulie 2025, subliniază că impunerea a 14 ore de predare pe săptămână, conform măsurilor fiscale propuse, ar duce la o situație în care directorii ar avea disponibile doar „12 ore pe săptămână” pentru atribuțiile manageriale. Aceasta este considerată o situație „ireală” în raport cu volumul real de muncă.
Până la data de 7 iulie, petiția a fost semnată de 801 persoane, evidențiind că directorii sunt remunerați pentru un program de 8 ore pe zi și că modificarea contractului de management nu poate fi efectuată unilateral, conform legislației actuale. De asemenea, semnatarii avertizează că orice presiune pentru semnarea unor acte adiționale care modifică aceste contracte ar constitui o ilegalitate.
Petiția subliniază și o altă măsură controversată: creșterea normei didactice cu două ore, care ar afecta semnificativ calitatea actului educațional, mai ales în contextul în care mobilitatea personalului didactic pentru anul școlar următor este deja în plină desfășurare.
Demersul directorilor reflectă îngrijorarea față de noile propuneri legislative, considerate inechitabile și greu de aplicat. Aceștia solicită o revizuire a măsurilor propuse, avertizând că acestea vor avea consecințe negative asupra calității educației și a managementului școlar.
Directorii de școli contestă legea Bolojan
Directorii de școli din România au ridicat vocea împotriva legii Bolojan, care prevede creșterea normei de predare la 14 ore pe săptămână. Aceștia susțin că această măsură va afecta grav gestionarea instituțiilor de învățământ, având în vedere că deja se confruntă cu un volum mare de muncă, incluzând atât atribuțiile didactice, cât și cele manageriale.
Conform legislației în vigoare, funcția de manager de școală este ocupată de cadre didactice care, pe lângă sarcinile manageriale, trebuie să îndeplinească o normă didactică de 4-8 ore pe săptămână. În acest context, se subliniază că majorarea normei de predare ar putea duce la o încărcare excesivă a directorilor, care deja lucrează la o capacitate semnificativă.
Impactul asupra calității învățământului
Directorii avertizează că o astfel de creștere a normelor didactice ar putea conduce la restrângerea activității cadrelor didactice, afectând astfel calitatea educației. De asemenea, se menționează că modificările legislative nu pot fi impuse retroactiv și că acestea trebuie să respecte principiile de nediscriminare și egalitate stipulate în Constituția României.
În plus, directorii subliniază că orice presiune exercitată asupra lor pentru a accepta modificări unilaterale ale contractelor de management constituie o ilegalitate, care poate atrage răspundere juridică. Aceștia solicită respectarea legislației în vigoare, având în vedere complexitatea și responsabilitatea funcțiilor de conducere în învățământul preuniversitar.
Apel la respectarea legislației
În concluzie, directorii cer autorităților să recunoască importanța socială a muncii în educație și să ia decizii fundamentate pe responsabilitate și profesionalism, în conformitate cu normele legale existente. Aceștia își doresc ca modificările să nu afecteze negativ atât cadrele didactice, cât și calitatea învățământului din România.
Directorii de școli contestă legea Bolojan
Directorii din învățământul preuniversitar își exprimă nemulțumirea față de legea Bolojan, considerând că aceasta afectează gestionarea instituțiilor de învățământ. Aceștia subliniază că programul de 14 ore de predare pe săptămână se traduce în doar 3,5 zile de activitate, punând în dificultate capacitatea de a realiza un management eficient.
Prin aceste critici, directorii doresc să evite inechitățile și discriminarea în rândul managerilor de școală și cadrelor didactice, subliniind importanța unei structuri de lucru care să permită o administrare corespunzătoare a școlilor.