Încrederea în economia românească se află în declin
Indicele de încredere în economie a scăzut pentru a treia lună consecutiv, intrând în zona care semnalizează recesiunea. În iunie, indicele a ajuns la 97 de puncte, comparativ cu 99,3 puncte în mai și 100,6 puncte în aprilie. Această tendință reflectă un declin semnificativ al încrederii consumatorilor.
Conform datelor disponibile, indicele de încredere al consumatorilor a scăzut cu peste 9 puncte față de luna precedentă, atingând cel mai scăzut nivel de după martie 2023. Respondenții la un chestionar au raportat o deteriorare a situației financiare în ultimul an și așteptări de o deteriorare suplimentară în următoarele 12 luni. Aceasta a dus la o reducere a intențiilor de achiziții majore în perioada următoare, ceea ce ar putea afecta negativ dinamica consumului.
Eugen Sinca, analist la BCR, a subliniat că discuțiile despre măsurile de consolidare fiscală au avut un impact negativ asupra încrederii consumatorilor. În plus, băncile au redus prognozele de creștere economică pentru anul în curs, BCR estimând o dinamică a PIB-ului de 1,3%, în scădere de la 1,8%.
Aceste semnale indică o situație economică tot mai pesimistă în rândul consumatorilor, ceea ce ar putea influența negativ evoluția economică a României în perioada următoare.
Încrederea în economia românească scade spre recesiune
Recent, s-au înregistrat indicii alarmanți referitor la încrederea consumatorilor în economia românească, care a căzut în zona de recesiune. Deficitul a ajuns la 9,3% din PIB la finele anului 2024, depășind nivelul din perioada pandemiei și fiind similar cu cel din recesiunea din 2009.
În ceea ce privește indicatorii economici, deși în sectorul industrial a existat o ușoară creștere a încrederii de 0,5 puncte, în comerțul cu amănuntul indicele a scăzut cu 0,9 puncte. Aceasta reflectă evaluările slabe ale vânzărilor din perioada recentă. De asemenea, în sectorul construcțiilor, indicele a scăzut cu 0,3 puncte, iar intențiile de angajare au scăzut de la 105,2 puncte la 103,8 puncte.
Aceste date sugerează un pesimism tot mai accentuat în rândul consumatorilor și o anticipare a unei perioade economice dificile în viitorul apropiat.