Guvernul Orbán și Impactul Fabricațiilor de Acumulatoare asupra Economiei Ungare
În ultimii patru ani, productivitatea economiei ungare a stagnat, iar decalajul față de media Uniunii Europene este semnificativ. Analiza economică realizată de Népszava subliniază că dezvoltarea economică a Ungariei s-a oprit vizibil, iar acest blocaj este atribuit, în principal, epidemiei de coronavirus și războiului din Ucraina. Modelul de creștere bazat pe forța de muncă disponibilă nu mai funcționează, iar expansiunea pe metode și sectoare de producție eficiente nu a fost implementată. Banca Națională a Ungariei (MNB) subliniază că cheia tranziției economice constă în creșterea eficienței și productivității.
Conform MNB, media productivității muncii în Ungaria este de doar 64% din nivelul mediu al Uniunii Europene, iar în comparație cu primele cinci state membre, acest procent scade la 49%. De asemenea, eficiența sistemului de inovare din Ungaria atinge doar 55% din media UE, iar în comparație cu statele de top, se situează la 36%. Crizele recente au limitat investițiile în inovare, ceea ce a dus la o deteriorare a eficienței.
În acest context, Guvernul Orbán a investit masiv, alocând aproximativ o mie de miliarde de forinți în subvenții pentru fabricile de baterii și producătorii de mașini electrice, precum BMW și BYD din China. Aceste investiții sunt văzute ca fiind esențiale pentru redresarea economică, dar au fost criticate de cercetătorii independenți. Criticile se concentrează pe diferența dintre capacitatea acestor fabrici de a genera valoare adăugată și valoarea materialelor utilizate. Aceasta ridică întrebări cu privire la eficiența acestor investiții în condițiile unei economii stagnante.
În concluzie, deși Guvernul a investit sume considerabile în fabricile de acumulatoare, rezultatele așteptate nu s-au materializat, iar economia ungară continuă să se confrunte cu provocări semnificative.
Impactul fabricilor de acumulatoare asupra economiei ungară
Guvernul Orbán se confruntă cu dificultăți în a moderniza economia ungară, în ciuda investițiilor semnificative în sectorul producției de acumulatoare. Deși valoarea dezvoltărilor anunțate în acest domeniu depășește 6.000 de miliarde de forinți, raportul băncii centrale sugerează că aceste inițiative nu vor aduce modernizarea necesară.
Capacitatea de producție a fabricilor de baterii este de așteptat să depășească cererea internă, ceea ce ar putea contribui la creșterea volumului exportului. Cu toate acestea, industria vehiculelor, care include și fabricile de baterii, produce cea mai mică valoare adăugată internă în economia ungară, estimată la aproximativ 15 la sută. În plus, valoarea adăugată internă a producției de echipamente electrice, care include și bateriile, este de doar 19,2 la sută, situându-se sub media industriei prelucrătoare de 23,6 la sută și mult inferior serviciilor de pe piață, care au o valoare de 58,5 la sută.