Miturile „raiului” comunist: Ceaușescu, un lider bun?
Aproape 36 de ani au trecut de la căderea Regimului Ceaușescu, dar, paradoxal, ideea că în comunism „era mai bine” a câștigat popularitate. Generațiile actuale își formează părerea despre dictatură din povești și frustrările generate de situația economică din prezent. Un recent sondaj INSCOP arată că 55,8% dintre români consideră că regimul comunist a fost, într-o oarecare măsură, benefic pentru România.
Printre argumentele susținute de cei care privesc cu nostalgie perioada comunistă se află percepția că „Ceaușescu a fost un lider bun”. Această idee generează convingeri precum: „înainte era mai puțină corupție” și „România era respectată pe plan extern pentru că Ceaușescu discuta cu toți liderii importanți ai lumii”. Totuși, cât de fundamentate sunt aceste afirmații?
Corupția în era comunistă
Istoricul Cosmin Popa afirmă că „corupția în comunism era structurală, pătrunsă până în cele mai intime fibre ale societății” și că „se aplica fără excepție în toate domeniile”. Corupția începea de la vârful statului și afecta întreaga societate, unde fiecare putea să își convertească resursele în bunuri și servicii deficitare.
De asemenea, istoric Mădălin Hodor subliniază că „comunismul a fost esențialmente un regim al corupției”, menționând că „toată lumea dădea șpagă” și că „comerțul la negru era singurul care funcționa”. Corupția din perioada postdecembristă a fost, astfel, o moștenire a corupției generalizate din perioada comunistă.
Eficiența instituțiilor statului
În ceea ce privește eficiența instituțiilor statului, Cosmin Popa afirmă că acestea „nu erau eficiente” deoarece „nu își propuneau să fie în slujba cetățeanului”, ci erau dedicate statului, partidului și dictatorului. Percepția că instituțiile erau eficiente este, astfel, mai degrabă o iluzie decât o realitate.
Acest episod al seriei „Miturile raiului comunist” își propune să analizeze cât de mult din aceste convingeri reflectă adevăruri istorice și cât sunt simple idealizări născute din dezamăgirea față de prezent.
Miturile despre Nicolae Ceaușescu și politica externă a României
În discuția despre Nicolae Ceaușescu, se conturează mitul conform căruia acesta a fost un lider de succes pe plan extern. Emil Hurezeanu, fost ministru de Externe, subliniază că România, înainte de decembrie 1989, se confrunta cu probleme interne și externe semnificative. Politica internă și cea externă erau interdependente, iar Titulescu remarca: „Dați-mi o politică internă bună și vă voi da o politică externă bună”.
În perioada 1965-1973, sub conducerea lui Ceaușescu, România a experimentat o formă limitată de emancipare în politica externă. Regimul său a beneficiat de concesii din partea Occidentului, care dorea să îl desprindă de influența sovietică. Președintele american Richard Nixon a fost primul lider american care a vizitat România în 1969, ceea ce a deschis o direcție favorabilă pentru țară. De asemenea, președintele Carter l-a recunoscut pe Ceaușescu la Casa Albă, numindu-l „liderul unei mari națiuni”.
Cu toate acestea, această tendință pozitivă în relațiile internaționale a început să se inverseze în anii ’80, când România a intrat într-un regim de izolare severă. Politica internă a lui Ceaușescu s-a distanțat de tendințele de relaxare observate în alte țări comuniste. Magazinele erau goale, iar nivelul de trai scădea drastic. Relațiile privilegiate obținute în anii ’70, inclusiv clauza națiunii celei mai favorizate din partea SUA, au fost suspendate, iar România a ajuns să aibă relații diplomatice doar cu regimuri autoritare din Africa.
Mădălin Hodor, istoric, evidențiază că după 1968, Ceaușescu a trăit un „boom” în relațiile internaționale, fiind perceput ca un potențial dizident în blocul comunist. Totuși, în anii ’80, imaginea sa a fost afectată, iar diplomații occidentali au realizat ușurința cu care puteau să-l influențeze, având în vedere lipsa de cultură și incompetența celor din jurul său.
Astfel, mitul că Nicolae Ceaușescu a fost un lider de succes pe plan extern se dovedește a fi unul complex, cu realități fluctuante între speranțe și dezamăgiri.
Miturile „raiului” comunist: Ceaușescu și influența României pe plan extern
Articolul analizează miturile legate de Nicolae Ceaușescu și percepția asupra rolului României în politica internațională în timpul regimului comunist. Deși Ceaușescu părea să beneficieze de o popularitate internațională, aceasta era, de fapt, rezultatul unui joc diplomatic al Occidentului, care dorea să folosească imaginea sa pentru a provoca tensiuni cu Uniunea Sovietică.
Emil Hurezeanu, fost ministru de Externe, subliniază că România nu avea o adevărată suveranitate, fiind înregimentată în structuri precum Pactul de la Varșovia și Consiliul de Ajutor Economic Reciproc (CAER). „România nu lua hotărâri de una singură”, afirmă Hurezeanu, exemplificând cu situația din 1978-1979, când, după căderea regimului din Iran, Ceaușescu a fost nevoit să se îndrepte spre Uniunea Sovietică pentru aprovizionarea cu petrol, ceea ce a dus la o criză economică profundă în anii ’80.
Mădălin Hodor, istoric, adaugă că deși discursul oficial promova ideea unei Românii independente, în realitate, regimul depindea de resursele economice sovietice. „Era o suveranitate mimată, cu scopul de a păstra controlul asupra populației”, consideră Hodor, subliniind că propaganda regimului alimenta un sentiment de izolare națională, menit să mențină puterea asupra cetățenilor.
Astfel, mitul „unui lider bun” și al unei Românii influente pe scena internațională se dovedește a fi o construcție fragilă, în spatele căreia se ascund dependențe economice și o diplomatie slabă.