Modificări importante pe piața imobiliară din România
Sfârșitul de an aduce două modificări semnificative pentru piața imobiliară: intrarea în vigoare a „Legii Nordis” și publicarea deciziei Curții Constituționale (CCR) referitoare la unele prevederi din legea urbanismului. Aceste instrumente vor influența modul în care sunt finanțate, autorizate și dezvoltate proiectele rezidențiale și mixte în anii următori.
Legea Nordis
Legea Nordis stabilește plafoane clare pentru avansurile pe care dezvoltatorii le pot încasa înainte de finalizarea construcțiilor. Procentele plătite de cumpărători vor fi corelate cu stadiul fizic al lucrărilor, iar sumele colectate trebuie ținute în conturi bancare dedicate proiectului. Scopul acestei legi este de a reduce riscul ca șantierele să fie abandonate sau întârziate semnificativ din lipsă de finanțare, după ce avansurile au fost folosite în alte direcții.
Pentru proiectele bazate pe precontracte și cash-flow din vânzări „pe plan”, Legea Nordis presupune o schimbare structurală. În schimb, pentru dezvoltările susținute de capital propriu și finanțări instituționale, efectul imediat este în principal de ajustare administrativă și contractuală.
Proiectul Delfin Park
Proiectul Delfin Park din Constanța, propus pe fosta bază RATC de pe strada Soveja, se înscrie în această a doua categorie. Dezvoltarea, aflată în prezent în etapa de transparență decizională, va avea la bază o structură de finanțare mixtă și o etapizare clară a execuției. Accentul este pus pe construirea efectivă a ansamblului și valorificarea comercială a unităților conform etapelor din Legea Nordis, ceea ce reduce presiunea precontractelor ca principală sursă de finanțare.
Decizia Curții Constituționale
Decizia Curții Constituționale privind legea urbanismului a generat discuții în rândul autorităților locale și al profesioniștilor din domeniu. Deși inițial s-au făcut interpretări conform cărora instrumente precum Planurile Urbanistice Zonale (PUZ) ar putea fi limitate, specialiștii au subliniat că sensul principal al deciziei este acela de a reașeza PUZ-urile în logica planificării urbane de ansamblu.
Documentațiile de detaliu trebuie să fie corelate cu planurile urbanistice generale și cu strategiile de dezvoltare, nu să funcționeze ca derogări permanente. Accentul se mută de la rezolvarea punctuală a fiecărei parcele la respectarea unei viziuni urbane coerente.
Integrarea în dezvoltarea urbană
Proiectul Delfin Park a fost conceput în această logică. Planul Urbanistic Zonal aferent reconversiei fostei baze RATC a fost analizat în Comisia Tehnică de Amenajare a Teritoriului și Urbanism, primind avizul arhitectului-șef al municipiului Constanța. Documentațiile publice descriu un ansamblu cu funcțiuni mixte – locuințe colective, servicii de proximitate, spații comerciale, parc public – integrat în rețeaua de circulații și în trama urbană existentă.
Proiectul este etapizat și include măsuri referitoare la trafic, parcări și spații verzi, astfel încât să fie corelat cu capacitatea infrastructurii din zonă. Aceste caracteristici îl plasează în zona dezvoltărilor care pot funcționa în cadrul mai strict desenat de decizia CCR.
Concluzie
În ansamblu, Legea Nordis și decizia Curții Constituționale au potențialul de a selecta mai puternic proiectele din piață. Dezvoltările cu finanțare fragilă și documentații urbanistice forțate vor întâmpina dificultăți, în timp ce proiectele bazate pe capital solid, etapizare și integrare în planurile de dezvoltare ale orașului vor avea un cadru mai clar în care să opereze. Delfin Park reprezintă un exemplu de proiect care se poziționează în această a doua categorie, iar modul în care astfel de inițiative parcurg etapele administrative și de execuție va fi un indicator important al aplicării noilor reguli în practică.