România, cu o singură fabrică de bitum, în plin avânt al construcțiilor
România dispune de o singură fabrică de bitum rutier, având o capacitate de aproximativ 75.000 de tone anual. Cu toate acestea, necesarul real în contextul programelor naționale de infrastructură este de cel puțin opt ori mai mare, estimându-se între 600.000 și 700.000 de tone pe an. Această diferență este acoperită prin importuri, conform studiului „Deficitul comercial al României” realizat de Călin Costinaș.
România importă peste 80% din necesarul de bitum, având surse de aprovizionare din Grecia, Ungaria, Turcia, Polonia și Austria. La momentul actual, bitumul pentru străzi este produs doar de Rafinăria Vega din Ploiești, operată de Rompetrol, care asigură aproximativ 66.000 de tone de bitum pe an, inclusiv variante modificate cu polimeri.
În ultimul deceniu, România a cunoscut un avânt semnificativ în construcția de drumuri rapide, extinzând rețeaua de autostrăzi și drumuri expres. Studiul subliniază că dezechilibrul dintre cerere și ofertă nu este o surpriză, ci un rezultat al lipsei de anticipare în dezvoltarea capacităților locale de producție.
Autorul studiului observă că, deși România planifică proiecte de investiții, nu își pregătește lanțul de aprovizionare. Astfel, deși apar licitații și contracte, materia primă esențială este adusă din străinătate. În lipsa stimulentelor și mecanismelor de sprijin pentru dezvoltarea capacităților interne, deficitul extern se adâncește.
„Accelerarea consumului fără susținere din producția internă stimulează importurile”, concluzionează analiza. În cazul infrastructurii, deciziile publice trebuie să creeze un context economic favorabil pentru ca o parte mai mare din valoarea proiectelor să rămână în țară. Totodată, nu există un plan industrial coordonat care să alinieze cererea publică cu oferta internă.
 
			 
                                 
                              
		 
		 
		 
		 
		