Alertă privind situația financiară a CFR Călători
Directorul CFR Călători, Traian Preoteasa, a declarat recent că există un risc semnificativ ca compania să intre în incapacitate de plată. Deși a subliniat că CFR Călători nu va intra în faliment și nu va opri traficul, el a menționat că datoriile către furnizori ar putea afecta livrările de servicii esențiale.
„Există posibilitatea de a intra în incapacitate de plată”, a afirmat Preoteasa, adăugând că compania se confruntă cu o datorie majoră de aproape 100 de milioane de lei către furnizorul de motorină, care a notificat că nu va mai livra combustibilul necesar. Aceasta ar putea duce la o reducere a traficului feroviar, deși, în prezent, activitatea nu a fost oprită.
În cadrul unei conferințe de presă, directorul a explicat că Autoritatea de Reformă Feroviară ar fi trebuit să aloce CFR Călători o compensație unitară indexată cu rata inflației, dar acest lucru nu s-a întâmplat. Preoteasa a menționat că, deși bugetul a fost aprobat, compensația actuală este la nivelul anului 2022, ceea ce nu reflectă creșterile de costuri pentru energie și motorină.
„Compensația unitară actuală este de 33 de lei, în timp ce costurile au crescut semnificativ. Această situație complicată ar putea avea repercusiuni grave pentru CFR Călători”, a concluzionat directorul.
Riscul de incapacitate de plată la CFR Călători
Directorul CFR Călători, Traian Preoteasa, a declarat că există un risc semnificativ de intrare a companiei în incapacitate de plată, subliniind că această situație este cauzată de compensația insuficientă primită de la Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF). Preoteasa a menționat că, în prezent, compensația de 33 de lei asigură doar 55% din costurile operațiunilor CFR Călători, în timp ce operatorii privați beneficiază de o compensație care acoperă 80% din costuri.
„Dacă ARF-ul nu va semna acel adițional în care să ajungem la 47,4 lei compensația unitară și va continua cu acest 33, există un foarte mare risc de a intra în incapacitate de plată tocmai pentru că furnizorii nu vor mai livra”, a declarat Preoteasa. El a adăugat că CFR Călători are cheltuieli lunare totale de 365 de milioane de lei, care trebuie acoperite din vânzarea de bilete și din compensația ARF.
Cheltuielile CFR Călători
Printre cheltuielile lunare se numără 60 de milioane de lei pentru taxa de utilizare a infrastructurii, 80 de milioane de lei către ANAF, 40 de milioane de lei pentru energie, 80 de milioane de lei pentru salarii nete și 30 de milioane de lei pentru motorină. Aceste cheltuieli sunt esențiale pentru funcționarea companiei, iar lipsa fondurilor necesare ar putea conduce la restricționarea serviciilor.
Necesitatea unei soluții rapide
Preoteasa a subliniat că CFR Călători are nevoie de fonduri pentru a funcționa și a se dezvolta, având în vedere că compania așteaptă o reformă feroviară de 20 de ani. „Avem nevoie de bani ca să funcționăm. Dacă nu se va înțelege acest lucru, am putea ajunge în situația de a opri traficul”, a avertizat directorul.
Situația critică de la CFR Călători
Directorul CFR Călători, Traian Preoteasa, a avertizat că există riscul ca compania să intre în incapacitate de plată. Această situație se conturează pe fondul unei crize financiare, iar Preoteasa a subliniat că este esențial să se decidă rapid asupra direcției pe care compania trebuie să o urmeze.
„Există trei variante de activitate la CFR Călători: se plăteşte compensaţia la nivel şi ţinem trenurile conform contractului de servicii, nu ni se dă compensaţia şi creştem preţul biletelor până la nivelul de acoperire a cheltuielilor, sau reducem numărul de trenuri la nivelul compensaţiei”, a declarat Preoteasa. El a insistat asupra necesității de a primi clarificări privind opțiunile disponibile, subliniind că nu va concedia angajați fără a avea o imagine clară a situației financiare.
Preoteasa a asigurat că salariile angajaților vor fi plătite la timp, chiar și în fața riscurilor de a nu putea acoperi alte cheltuieli. „CFR Călători va fi plătit la zi, va funcţiona şi nu va opri din iniţiativă proprie”, a conchis el.