Veteranii, în continuare privați de infrastructură corespunzătoare: PUZ-ul stagnează de mai bine de un an
Locuitorii din cartierul Veterani așteaptă modernizarea străzilor și o infrastructură civilizată, deoarece Primăria Constanța a început actualizarea Planului Urbanistic Zonal (PUZ) necesar dezvoltării zonei, însă documentația este blocată în circuitul birocratic. Proiectul nu a avansat de mai bine de un an, fără ca raportul consultării publice din vara lui 2023 să fie publicat.
Cartierul Veterani s-a extins semnificativ în ultimii ani, ceea ce face necesară modernizarea străzilor și realizarea unei infrastructuri adecvate pentru cetățeni. Conform reprezentanților municipalității, PUZ-ul se află în etapa 3 din 5.
Suprafața cartierului este de 89,36 ha și cuprinde 634 de imobile. Zona este delimitată la nord de strada Fântânele, la sud de DN 39, la est de Șoseaua Mangaliei și la vest de un teren intravilan. În prezent, infrastructura rutieră este slab dezvoltată, majoritatea drumurilor fiind de pământ. Străzile perimetrale și cele din interior nu dispun de circulații pietonale, iar cartierul nu beneficiază de stații de transport public.
Un studiu de trafic și circulație arată că zona este deficitar dotată în ceea ce privește mobilitatea și transportul urban. De asemenea, nu există amenajări pentru facilitarea transportului cu bicicleta, iar intersecțiile sunt nesemaforizate. Elaboratorii PUZ-ului propun dirijarea circulației rutiere prin marcaje și indicatoare, amplasarea unor stații de autobuz și amenajarea pistelor pentru bicicliști.
Recomandări pentru infrastructura post-actualizare
În urma disfuncționalităților identificate în circulații, spații verzi, mobilitate urbană și transportul în comun, specialiștii au formulat o serie de recomandări ce urmează a fi implementate după actualizarea PUZ-ului.
Se propun funcțiuni principale și secundare, subordonate sau de completare a celor predominante, aferente unei zone mixte, inclusiv instituții, servicii, comerț, agrement, loisir, locuire și transport.
Circulații pietonale: Vor fi propuse soluții tehnice integrate pentru traseele pietonale, astfel încât timpul parcurs să fie minim, în vederea îmbunătățirii modului de deplasare.
Circulații carosabile: Se vor propune soluții pentru organizarea tramei stradale, inclusiv realizarea de parcaje subterane/supertane și suprapunerea cu alte tipuri de circulații.
Spații verzi: Se vor propune soluții pentru amenajarea spațiilor verzi, fie compact, fie de aliniament.
Piste pentru bicicliști: Vor fi propuse soluții pentru un sistem integrat de piste pentru bicicliști, inclusiv zone de stocare, parcare și închiriere.
Condiții de construire: Vor fi stabilite funcțiunile admise, valorile minime și maxime ale indicatorilor urbanistici (regim de înălțime) și regimul de construire în funcție de caracteristicile parcelarului rezultat prin sistematizarea zonei.