Studiu MIT: Impactul negativ al AI asupra gândirii critice și memoriei
Un studiu realizat de cercetătorii de la Institutul de Tehnologie din Massachusetts (MIT) evidențiază efectele îngrijorătoare ale utilizării excesive a inteligenței artificiale (IA) asupra gândirii critice, memoriei și abilităților lingvistice ale oamenilor. Potrivit cercetării, persoanele care au folosit ChatGPT pentru a redacta eseuri au prezentat o activitate cerebrală semnificativ mai scăzută comparativ cu cele care s-au bazat pe propriile capacități cognitive.
Grupul care a utilizat ChatGPT a obținut rezultate mai slabe în evaluări și a avut dificultăți în îndeplinirea sarcinilor fără ajutorul tehnologiei. „Dependența de sisteme AI poate conduce la o abordare pasivă și la activarea diminuată a abilităților de gândire critică”, se menționează în studiu. Aceasta ridică semne de întrebare cu privire la implicațiile educaționale pe termen lung ale utilizării AI în școli și la locul de muncă.
Rezultatele studiului
În cadrul experimentului, 54 de participanți au fost împărțiți în trei grupuri: unul care a folosit ChatGPT, altul care a utilizat motoare de căutare și un grup care s-a bazat exclusiv pe cunoștințele lor. Scanările EEG au arătat o scădere sistematică a conectivității cerebrale, cei care au folosit chatboți AI având cele mai slabe conexiuni neuronale. Aceștia au prezentat o reducere a undelor „theta”, asociate cu învățarea și formarea memoriei.
De asemenea, 83% dintre utilizatorii de ChatGPT nu au reușit să ofere niciun citat corect din eseurile scrise, în comparație cu aproximativ 10% în celelalte grupuri. Aceasta sugerează o lipsă de implicare sau incapacitatea de a reține informațiile. Utilizatorii de motoare de căutare au avut un angajament cognitiv puțin mai scăzut, dar au demonstrat capacități similare de reamintire.
Concluzia cercetătorilor
Cercetătorii concluzionează că o parte din gândirea și planificarea umană a fost „externalizată” datorită dependenței de tehnologie. Rezultatele acestui studiu se alătură unei serii de dovezi care indică efectele negative ale utilizării excesive a AI asupra capacității de gândire, inclusiv un alt studiu realizat de Microsoft și Carnegie Mellon, care sugerează că angajații care folosesc AI au raportat niveluri mai reduse de gândire critică.
Impactul utilizării excesive a AI asupra inteligenței umane
Un studiu recent realizat de cercetătorii de la MIT, condus de Nataliya Kosmyna, a evidențiat o „scădere alarmantă a capacităților de învățare” în rândul utilizatorilor de inteligență artificială (AI). Rezultatele sugerează că utilizarea frecventă a chatboturilor, în special în mediul educațional, poate duce la o deteriorare a memoriei și a abilităților de gândire critică.
În cadrul studiului, participanții au fost împărțiți în două grupuri: unul care a avut acces la un chatbot pentru a-și redacta primele trei eseuri și un altul care a trebuit să se bazeze exclusiv pe propriile abilități cognitive în ultima sesiune. Grupul care a utilizat AI a prezentat niveluri mai scăzute de memorie și gândire critică. Cercetătorii subliniază că utilizatorii constanți ai acestor instrumente tind să evite o analiză profundă a materialului, ceea ce duce la „atrofierea abilităților” necesare pentru sarcini precum brainstormingul și rezolvarea problemelor.
De asemenea, eseurile generate cu ajutorul ChatGPT au fost percepute ca fiind omogene, repetând teme și limbaj similar. Profesorii au tras un semnal de alarmă cu privire la trișarea elevilor la teste și eseuri prin utilizarea chatboturilor AI. Un sondaj realizat de Institutul pentru Politici în Învățământul Superior a arătat că 88% dintre studenții din Marea Britanie utilizează chatboturi AI pentru evaluări și învățare, iar 18% dintre aceștia au recunoscut că au plagiat texte generate de AI în lucrările lor.